Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Taxehöjning nyårstradition hos VL

Annons

Alla har vi våra traditioner inför stora helger. Likaså Västmanlands Lokaltrafik som är på väg in i en tradition att inför ett årsskifte komma med en nyårsönskan om att höja busstaxorna.

Under året, som snart är till ända, har antalet resande med VL:s bussar hittills minskat med cirka 2-3 procent. Orsaken till denna negativa resandeutveckling kan förstås förklaras på många sätt och det brukar VL kunna göra. Vintrarna är inte som förr med snö och kyla under långa perioder, somrarna tenderar till att bli allt varmare och längre, höstarna håller sig kvar långt fram mot årets slut och av detta påverkas passagerartillströmningen negativt.

Det är sällan, eller kanske rättare sagt aldrig, som VL förklarar resandebortfallet med att taxorna kanske är för höga, eller att linjenätet inte är rätt anpassat till var de resande bor, eller att tidtabellerna inte är anpassade efter resenärernas behov och resandefrekvens. Erfarenheten säger att vid varje taxehöjning kommer en period då resandeantalet sjunker och det tar sin tid innan förlorade resenärer återvänder till bussarna - om de nu gör det.

Jag är ganska övertygad om att vid en mindre taxesänkning skulle VL inte bara, naturligtvis, få behålla resenärer utan också få ett bra tillskott av nya kunder. Intäkterna skulle kanske inte med omedelbar verkan öka påtagligt men komma på sikt. Bussarna skulle till exempel locka till sig nya resenärer, som gärna vill lämna bilen och som positiv bonuseffekt av detta reduceras den miljöförstörande fordonstrafiken.

Genom att från ett gatuperspektiv studera resandebeläggningen på Aroslinjens bussar så blir jag övertygad om att efter den så kallade "Arostians" införande har Aroslinjen fått en mycket positiv resandeutveckling. Detta bevisar, menar jag, att en låg taxa har en icke oväsentlig betydelse i ambitionen att locka västeråsarna att nyttja de fina bussarna.

Staden växer och det gäller att fånga upp så många resenärer som möjligt från nya bostadsområden, som ropar efter trafik. En genomgripande översyn av linjenätet, som nu kan betraktas som ett "lappverk" efter flera års punktvisa förändringar, måste snarast till med inriktningen att skapa ett linjenät, som står sig under några år och i vilket stads- och förortslinjer samordnas vad avser linjesträckningar och tidtabellsupplägg. En särskild översyn bör ägnas lågtrafiklinjerna. Under många år har de bara rullat på i gamla hjulspår och inte i någon större grad anpassats efter stadens utveckling med nya bostadsområden och nya köp-centra.

Försämrad resandeutveckling med försämrade intäkter måste kunna mötas med alternativa åtgärder och rationaliseringar snarare än enbart med taxehöjningar. VL borde ta sig en funderare på vad som kan och behöver göras och detta snarast. Västeråsarna börjar bli trötta på årliga busstaxehöjningar och bättre lär vi väl inte må om biogasdriften kommer att betyda extra höjningar!

Hans G Erikson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons