Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Terrorism med Gud på sin sida

Annons

Död och dödande har följt de stora religionernas väg som en skugga - kärleksbudskapet, nådens och toleransens bud, livets helighet, löfte om frälsning och helvetets straff till trots. I historieskrivningen om världens religiösa traditioner - från bibliska krig till korsfararnas massakrer - gör sig våldet ständigt påmint. I dag är det självmordsterrorism som är vår tids förbannelse.

Vad som utmärker all religiöst färgad terrorism är inte bara dess starka drag av symbolisk dramaturgi (attacken mot tvillingtornen på Manhattan) utan främst att våldet rättfärdigas med argument som åberopar "högre moral" och "gudomlig rättvisa".

Våldets utövare ser sig själva som exekutorer av Guds vilja; kampen må i det korta perspektivet handla om världsliga ting - den amerikanska politiken, ockupationen av arabisk mark, västerländsk dekadens - men målet är en värld bortom denna: ett utlovat paradis, en messiansk tid, frälsarens återkomst. Religiös terrorism skall därför inte ses som en taktik i en politisk process eller kamp, utan ett medel att frammana en avgörande apokalyptisk konfrontation.

Dagens religiösa terrorism kan förklaras som en reaktion på den sekularisering som extrema religiösa grupper uppfattar som det största hotet mot deras vision om livet både i denna och i den kommande världen. Tydligast och starkast i dag kommer denna reaktion till uttryck i den muslimska världen, där radikala islamister skyller alla de motgångar och den förnedring som drabbat islams folk på sekulariseringen - det vill säga allt som förknippas med västerländskt inflytande, inklusive politisk demokrati, kvinnans jämställdhet, individualism, materialism och kulturell pluralism.

Terrorism med dess starka inslag av martyrskap, ses som det mest effektiva vapnet i kampen för att avskaffa den västliga sekulära världsordningen och ersätta denna med en ny islamistisk gudomlig världsordning.

Det finns en god jordmån för den typen av budskap i den muslimska världen som plågas av politiska problem och social och ekonomisk misär. Det gäller även miljöer i de europeiska storstädernas förorter där importerad fundamentalism frodas.

Endast en rigid, politiserad tolkning av en religion tycks kunna erbjuda svar på alla de motsägelser, komplikationer och obesvarade frågor som kännetecknar en postmodern värld där auktoriteter ifrågasätts och den smygande sekulariseringen berövar en religiös människa hennes identitet.

Om denna utveckling ska kunna stoppas krävs en beredskap att med kraft ingripa mot terrorister och dem som i religionens namn - och med åberopande av yttrande- och religionsfrihet - förespråkar våld.

Samtidigt måste ett demokratiskt samhälle kunna visa förståelse för de människor för vilka religionen tillför en andlighet i en samhällsgemenskap och fungerar som en moralisk vägvisare. Vi måste kunna hävdar människors rätt att i ett sekulariserat samhälle hålla fast vid sina traditioner och rätten att leva efter sin religions normer och regler - så länge de inte inkräktar på andra människors liv.

Al-Qaidas krigare och Islamiska Jihads självmordsbombare tar knappast intryck av Västerlandets öppenhet och tolerans, som de bara uppfattar som ett svaghetstecken; de kommer inte att bli tillfredsställda förrän både Den Stora Satan (Amerika) och Den Lilla Satan (Israel) ligger i ruiner. Men det skulle vara en seger för terroristerna om de västerländska demokratierna började leva på fanatikernas villkor.

Jackie Jakubowski

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons