Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Thord Nilsson: Jag frågar igen – vad är det som är så bra med lärarlegitimation och betyg?

Annons

Jag ställde två enkla frågor till Roger Haddad men som den politiker han är undgick han att svara på dem.

Alltså, vad är det för skillnad på en utbildad behörig lärare med papper på sin examen och en utbildad behörig lärare med papper på sin examen men där det också står legitimation?

Haddad skrev i sitt svar att jag förordar en skola där obehöriga får undervisa. Vad har han fått det ifrån?

Jag är för behöriga lärare lika mycket som Haddad. Det jag är emot är den kosmetiska förändring som ni vill genomföra på dokumenten för genomförd utbildning. Det lär visst kosta 200 miljoner kronor att genomföra den också.

Min andra fråga var: Vad är det som är så bra med att få en siffra eller bokstavskombination i slutet av en termin som en kodad information om den aktuella kunskaps-nivån för eleven?

Risken med att satsa på mer betyg i skolan som ni vill, är att det tränger ut möjligheten att arbeta mer kreativt i skolan med samarbete mellan teoretiska och praktiska ämnen. För att kunna sätta betyg måste de flesta lärare ge prov på genomgångna avsnitt (det finns ju naturligtvis undantag).

I de flesta fall är det områden som eleverna läser i läroböcker. Det sättet gynnar de elever som har bästa förmågan att kortsiktigt memorera det innehåll i böckerna som de vuxna bestämt. Att de redan efter någon vecka glömt det mesta de skrivit gör ju inte så mycket, de har ju redan fått betyg på provet. Ofta är det dessutom kunskap som ligger en knapptryckning bort på internet om de i en föränderlig framtid behöver den.

Forskning bland annat på uppdrag av Unesco visar att estetiska ämnen stärker språkinlärning, särskilt skriva och läsa men även matematikresultaten (den spatiala förmågan som bl a används vid geometri). Exempel på länder som satsar på det är bland annat Finland, Kanada och Sydkorea. När dessutom hjärnforskning visar på vikten av utnyttjande av båda hjärnhalvorna för maximal inlärning borde skolan undvika att så ensidigt premiera de teoretiska ämnena.

Jag ser det som att risken blir större för det när det blir mer betyg.

Alltså; vad är det som är så bra med att ge betyg i slutet av en termin trots att föräldrar och elever kontinuerligt under hela terminen kan få e-post om elevens prestationer och eventuella förslag till förbättringar?

Roger Haddad borde kunna svara på dessa två frågor och inget annat.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons