Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Thord Nilsson: Vad är det som är så bra med lärarlegitimation och betyg?

Annons

Jag har länge försökt att förstå vari skillnaden består mellan en behörig (alltså utbildad) lärare och en behörig lärare med legitimation.

Om en lärare skall anställas av en skola så tittar skolan i första hand på vilka betyg den sökande har från sin utbildning. Om fler sökande finns till tjänsten så kommer ju behörighet att vara det som gäller i första hand.

Kan Roger Haddad förklara för mig vad det skulle vara för skillnad på den sökande som visar upp papper från en avklarad lärar-utbildning och en som visar upp papper som det står legitimation på?

I VLT den 1 mars publicerades en lista över 100 yrken och deras status. Jag roade mig med att titta på de 30 högst rankade på denna statuslista och kom fram till att det endast var cirka fyra yrken där legitimation utfärdas. Däremot var lönerna inom dessa 30 yrken bland de högsta på hela listan.

Tänk om de i Alliansen kunde påverka lärarnas lönesättare att höja lönerna till 50–60 00 kronor i månaden! Då skulle det inte ta alltför många år innan vi skulle få de lärare som behövs för att höja nivån på eleverna. Fler skulle också söka till lärar-utbildningarna. Därmed inte sagt att alla lärare gör ett dåligt jobb i dag. Det är andra faktorer som gör att lärarna inte orkar vara lärare men det är en annan fråga.

Alliansen inför ett nytt betygssystem. Jag förstår inte varför de gör detta. Vad är det som är så bra med att få en siffra eller bokstavskombination i slutet av en termin som en kodad information om den aktuella kunskapsnivån för eleven?

På min skola håller vi mer eller mindre regelbundet (ibland flera gånger i veckan) kontakt med föräldrar via e-post. En vida överlägsen metod att överföra information till hemmet om elevens lärosituation.

Till slut vill jag citera två framstående tänkare. Sven-Eric Liedman, idéhistoriker: ”Den skola som nu håller på att ta form kommer att misslyckas. Den grundläggande åsikten är att kunskap först och främst skall utsättas för prov och betygsättas, vilket gör att faktakunskaper, som snabbt och lätt kan kontrolleras, hamnar i fokus. I en tid när fakta är lätta att komma åt på internet är den inriktningen föråldrad. Skolan borde istället lägga tyngdpunkten vid förståelse, överblick och kritisk sans.I framtidens skola måste betyg utfärdas sparsamt och enbart som mått på mänsklig mognad och djupare insikt”.

Peter Gärdenfors, professor i kognitionsvetenskap: ”Det finns alltför många elever som tappat sin inre motivation för studier för att de inte förstår. Då hjälper det inte med yttre motivation i form av betyg och andra påtryckningar”.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons