Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Tjena,tjena" räcker inte!

Annons

Det har byggts, byggs och kommer att byggas flera sjönära bostäder i staden med gångavstånd till järnvägen med hopp om att bland annat detta skall medverka till att locka huvudstadsbor att bo i Västerås men arbeta i Stockholm. Reklamkampanjer med beskrivning om hur förträffligt det är att bo i Västerås och Västmanlands län dras igång för dyra pengar, men inflyttning av stockholmare till Västerås går inte i den takt som stadsplanerare och reklammakare önskar. "Det kommer att krävas många fler reklamkampanjer innan Västmanland får skarpare konturer och börjar finnas i folks medvetande" säger en av reklammakarna.

Så sant som det är sagt, om man nu tror att kampanjer är det enda saliggörande i ambitionen att locka nya invånare till våra bygder. Reklamkampanjer kan nog vara bra och då kanske främst för enstaka kortsiktiga insatser. Men så enkelt är det nog inte att det räcker att komma med "upptäckarlandet Västmanland - med herrgårdar, matupplevelser, natur och fiske" om vi vill att länet skall få en ökad inflyttning.

Om vi håller oss till Västerås så måste staden kunna erbjuda ett utbud av bostäder av olika kvaliteter i skiftande miljöer och till acceptabla priser. Ett bra boende är den viktigaste ingrediensen i arbetet med att locka hit inflyttare.

För att underlätta transport till arbeten, såväl inom som utanför staden, måste det finnas god lokaltrafik i kombination med täta och snabba järnvägsförbindelser med andra orter och då främst med Stockholm. SJ har utsatts för påtryckningar från Västerås om bättre tågförbindelser. Detta viktiga arbete måste förstärkas samtidigt som staden verkar för att VL ges förutsättningar att erbjuda alla stadens innevånare goda arbetsresemöjligheter med lokalbusstrafiken. Vad hjälper det om SJ förbättrar tågreseförbindelser men VL minskar busstrafik till och från Centralen?

Bra bostad och goda kommunikationer räcker inte för att få stockholmare att flytta på sig. Med tanke på det kulturutbud som finns i huvudstaden måste Västerås satsa på ett rikt sådant för att kunna stå sig hjälpligt i konkurrensen med Stockholmsutbudet. Nu skall i ärlighetens namn sägas att vi västeråsare inte är svältfödda med kulturutbudet här. Sett ur ett Stockholmsperspektiv hänger vi förstås inte med. En sinfonietta (helst symfoniorkester) med heltidsanställda musiker skulle vara ett viktigt inslag i reklamen om Västerås, liksom att stadens skickliga teaterensemble har fått förstärkta resurser för att kunna utöka teaterutbudet. Frågan om ett nytt länsmuseum och ny konsthall måste snabbt lyftas ur sin långbänk och få en lösning.

Stockholmarna är bortskämda med närheten till världens finaste skärgård, som nås lätt med goda båtförbindelser. Vi västeråsare gläds åt Mälaren med sina vackra öar och ljuva utflyktsmål, men som nu svårligen kan nås med reguljär båttrafik. Vi pratar om Västerås som Mälarstaden, men ack så svårt det är för den utan egen båt att komma ut på Mälaren. Ett nytänkande behövs här om vi i någon mån skall kunna konkurrera med Stockholm som en skärgårdsstad och därmed få stockholmare att börja fundera på att flytta hit.

Bra boende, goda kommunikationer, intressant kulturutbud och goda förutsättningar för en rik fritid i övrigt är nödvändiga inslag i marknadsföringen av Västerås. "Tjena, tjena" räcker inte!

Hans G Erikson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons