Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tomas Salzmann: Västerås flygplats räddar liv och egendom

Annons

Inga subventioner för Ryanair

Moderaterna värnar Västerås flygplats.                                                Foto: Arkivbild

Många har åsikter om flygplatsen men få kan alla fakta. Som styrelseledamot i flygplatsbolaget har jag fullständig information om samtliga avtal och förutsättningar som flygplatsen måste förhålla sig till. Jag kom in i styrelsen efter att den gamla styrelsen fått lämna efter ett stort antal misstag i de beslut de tagit. Det är självklart att styrelsen har full insyn genom de mandat som kommunfullmäktige givit oss genom att utse oss till styrelseledamöter. Västerås stad har dessutom beslutat att Bolaget ska drivas i aktiebolagsform vilket kräver att Bolaget följer aktiebolagslagen.

Det är självklart att styrelsen har full insyn genom de mandat som kommunfullmäktige givit oss genom att utse oss till styrelseledamöter.

Flygplatsen – äger inte fastigheten flygfastigheter – utan betalar hyra för att utnyttja flygplatsen till det kommunala Bolaget Flygfastigheter AB. Det gör att driftbolaget flygplatsen får betala för samtlig infrastruktur oavsett om den utnyttjas eller inte. Då hyran är hög och belastar flygplatsen så finns det idag ingen rimlig möjlighet för flygplatsen att visa ett positivt resultat. Samtidigt är Västerås en allmän flygplats vilket gör att de som utnyttjar den endast behöver betala en låg rörlig kostnad för att utnyttja banan mm.

Genom att vi har en flygplats med rullbana kan andra hyresgäster till Flygfastigheter utnyttja infrastrukturen – flygskolor, flygunderhåll mm där de betalar hyra till fastighetsbolaget för lokaler men behöver bara betala till flygplatsbolaget när de utnyttjar banan per gång. Västerås och flygplatsbolaget står dock alltid redo om någon vill utnyttja banan och betalar för hela denna beredskap. Samtidigt visar samhällskalkylen att övriga hyresgäster till flygfastigheter genererar ett stort överskott både i form av skatteintäkter till staden samt genom att betala sin egen hyra. Dessa intäkter finns dock inte i flygplatsbolagets resultaträkning utan i stadens. Det gör att många av Er som är kritiska inte ser hela sammanhanget.

Samtidigt visar samhällskalkylen att övriga hyresgäster till flygfastigheter genererar ett stort överskott både i form av skatteintäkter till staden samt genom att betala sin egen hyra.

Att flygplasten behövs har vi många exempel på när det brinner till. Det finns flera exempel i närtid där liv och egendom kunnat räddas beroende av att flygplatsen finns. Vid den stora branden 2014 var flygplasten navet för brandbekämpningen.

Regelbundet kommer leveranser med livsviktiga organ där patienters liv kan räddas. Något som ibland inte hade varit möjligt om transporttiden blivit för lång. Vad är priset för ett räddat liv för Er som funderar över om flygplasten ska avvecklas ?

Militären har åter igen börjat använda flygplasten men eftersom ingen än så länge vill betala för beredskap så är blir de rörliga intäkterna låga även från dem. Alla vet dock att Västerås flygplats med omnejd är en extremt bra omlokaliseringsplats för flyg och speciellt när Barkarby flygplats helt försvunnit. Det säkerhetspolitiska läget har försämrats, men än vi inte beredda att fullt ut betala för dess konsekvenser.

Till sist om Ryanair avtalet. Ja det är hemligt men Era demokratiskt valda styrelseledamöter har insikt. Jag känner mig trygg med hur avtalet är utformat och då det dessutom är granskat av EU kommissionen så vet jag att staden inte subventionerar Bolaget.

Jag känner mig trygg med hur avtalet är utformat och då det dessutom är granskat av EU kommissionen så vet jag att staden inte subventionerar Bolaget.

Tomas Salzmann (M)

styrelseledamot i Flygplatsbolaget

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons