Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tommy Letzén, Motorbranschen: Glädjande att det blir fler bilar

Därför är bilen värd att fira

Annons

Är bilen en förutsättning för en levande landsbygd?

I helgen firades Bilens Dag i Sverige. En dag för att uppmärksamma den fria rörligheten, och för att ta hand om trotjänaren i garaget lite extra.

Visste du att 64 procent av svenskarna är helt eller delvis beroende av bilen för att vardagen ska fungera? Särskilt stort är behovet hos de som bor utanför storstäderna, och bland boende i Norr­land. Hälften av svenskarna skulle inte kunna bo kvar i sina hem utan tillgång till bil.

Bilen är, mer än någonting annat, en förutsättning för att hela Sverige ska kunna leva. Inget glesbygdsstöd, bredbandsutbyggnad eller myndighetsutflyttning kan ändra på det. Det finns inga andra lösningar som låter människor pussla ihop ­arbete, familj och fritid långt från tunnelbana och nattbussar. En levande landsbygd förutsätter transporter, på de boendes egna villkor.

Men också städerna är beroende av bilen. Barnfamiljer i storstaden måste också storhandla och åka till Ikea, barnen i staden måste också skjutsas till hockeyträning och ridskolor. Och för att stadens utbud av shopping, restauranger och kulturupplevelser ska kunna bära sig och utvecklas krävs att fler får tillgång till ut­budet än bara de som bor i kvarteren omkring. Staden är inte bara till för de som bor där, och klarar sig inte heller utan alla besökare som tar sig dit – oftast med bil.

Vare sig stad eller land skulle klara sig utan de intäk­ter och arbeten bilen skapar. Fordonsindustrin är Sveriges största export­näring och stod för närmare 14 procent av den totala varu­exporten förra året. 140 000 människor arbetar hos fordonstillverkarna och deras underleverantörer. Då har vi inte räknat de indirekta sysselsättningseffekterna inom till exempel IT, handel och servicesektorn.

Glädjande nog blir också ­bilarna allt fler. Under 2016 ökade antalet personbilar med 99 000, så att det i slutet på förra året fanns totalt närmare 4,8 miljoner personbilar i trafik i Sverige.Det innebär att 85 procent av svenskarna i dag har tillgång till minst en bil i hushållet. Mest ökar bilägandet bland kvinnor.

Samtidigt blir bilen allt miljövänligare. De genomsnittliga koldioxidutsläppen har minskat med 37 procent sedan 2005. Det är betydligt mer än genomsnittet i EU, som var 27 procent under samma period.

Supermiljöbilarna och elbilarna blir allt fler, och ­arbetet med att ta fram drivmedel från förnybara källor fortskrider med en rasande takt. Fler har alltså råd och möjlighet att skaffa sig den frihet bilen ger.

Friheten att ta sig vart man vill, när man vill. Friheten att bosätta sig var man vill, jobba var man vill, och handla var man vill.

Fler tar bilen till jobbet, och fler har ett arbete att gå till på grund av bilen. Det är verkligen någonting att fira.

Så uppmärksamma vännen i garaget lite extra och njut av alla möjligheter ­bilen ger.

Tommy Letzén

vd Motorbranschens Riksförbund, MRF

Läs också: Insändare: Barkarö saknar en mataffär

Fin cruising i stan

Insändare: Stoppa de rödgrönas straffskatt på bilar

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons