Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Torsten Andersson: Salt och dubbat sliter

Annons

Vägverk och trafikexperter hävdar att det är tyngden från lastbilar, som ger slitaget och spåren i våra vägar. Kan då någon förklara:

* Att det inte finns spår på en asfalterad vägren trots att lastbilar ofta kör där med sina högerhjul, och trots att bärigheten är lägre.

* Att det finns djupa spår

i vänsterfilerna på E4 och E20 trots att lastbilar sällan kör där.

* Att det inte finns spår i vägarna i Norrland trots tunga timmertransporter.

* Att avståndet mellan spåren på vägarna är smalare än avståndet mellan hjulen på en lastbil. Däremot stämmer det med hjul- avståndet på personbilar.

* Att det snabbt blir djupa spår där man smalnar av gatan vid övergångsställen inne i städer, trots att där inte går någon tung trafik.

* Att spåren har en annan färg än asfalten bredvid. Nedtryckning skulle inte förändra färgen. Färgändringen tyder på bortnötning av ett asfaltskikt.

Svaret är naturligtvis att det är salt och dubbar som sliter mest. Clas Lundberg hänvisar den 3 oktober till forskning i USA, men där används inte dubbar. Att dessutom hävda att "man sedan länge har lyft bort den tunga trafiken från vägarna" i USA, är en lätt överdrift.

Ta bara att leveranserna från Volvos lastvagnsverksamhet i USA steg med till över 14000 lastbilar under augusti månad. Vad används dessa till om inte transporter? Att det sedan är bättre för miljön att frakta gods och folk på tåg är en annan sak. Så sluta salta så tar vi tåget istället.

Torsten Andersson

Västerås

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons