Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Torsten Lund: Cyklister lever farligt på 66:an

Annons

Jag skrev för några år sedan en musikalisk hyllning till väg 66 som ett svar på låten om den mytomspunna Route 66 i USA. Jag är definitivt beredd att ta tillbaka den hyllningen, åtminstone vad gäller sträckan Västerås-Surahammar.

Visst är det bra med säkrare vägar, men hur har man tänkt, eller snarare inte tänkt alls, då det gäller cyklisterna? Sträckan var tidigare en utmärkt pendlar- och utflyktsväg, med härliga vägrenar att åka säkert på. Nu kan man glömma säkerheten. Vad jag förstått är det i alla fall tillåtet att färdas med cykel på dessa mitträckesvägar, men jag undrar hur många som vågar?

Det finns absolut plats till en betydligt bredare, asfalterad vägren, än den ynkliga remsa, drygt 40 centimeter som smalast, något bredare i övrigt, som nu lämnats kvar och jag kan inte se detta vägbygge som annat än en ren provokation: Undan med er ni enfaldiga cyklister. Ni är i vägen för trafiken! På de enfiliga sträckorna är vägen direkt livsfarlig, då man som cyklist blir omkörd av breda fordon eftersom vingelutrymmet är obefintligt.

Jag cyklade sträckan Ramnäs- Fagersta i somras och där fanns ett helt annat tänkande hos vägbyggarna. Vid de enfiliga delarna av vägen hade en bredare remsa sparats för cyklister, medan de dubbelfiliga delarna hade en smalare vägren.

Det är ett tal med kluven tunga detta om att vi skall värna om miljön, samtidigt som en väg byggs där cykelpendling i stort har omöjliggjorts. Rent allmänt kan man ju fundera över varför köp av en så kallad miljöbil renderar en premie på 10000 kronor, medan köp av en (miljö)cykel inte ger en krona i rabatt. Det är tydligt, att alla vi som försöker undvika bilen på överkomliga reseavstånd inte räknas, utan kanske i stället betraktas som de sista hopplösa entusiasterna. Hoppas att jag har fel!

En cykelbana Västerås-Surahammar skulle vara en härlig och fullt godkänd ursäkt, men det är väl en nåd att stilla bedja om? Om detta inte är möjligt, så måste åtminstone hela vägrenen vid de enkelfiliga avsnitten vara asfalterad.

Visst är det bra att trafiksäkerheten värnas, men jag är övertygad om, och det är ju myndigheterna också enligt färska rapporter, att massor av olyckor som skördar offer i form av döda och skadade skulle undvikas, om lagstadgade hastigheter respekterades och hänsyn visades trafikanter emellan.

Hetsen och egoismen, se upp här kommer JAG, har tyvärr fått fäste i dagens trafik, men kunde denna inställning brytas skulle dryga kostnader för mitträcken kunna undvikas. Det är ju som bekant farten som dödar.

TORSTEN LUND

Västerås

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons