Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikministern: Låt det bli lättare att resa

Mellan 2006 och 2007 har kollektivtrafiksresandet ökat med drygt 28 miljoner resor.

Annons

I Västmanlands län gjordes 2007 35 resor per invånare. Till och med den mest inbitne manliga bilisten börjar nu visa ett visst intresse för att ta bussen i stället för att köra sin fossilslukande bil.

På delar av vårt järnvägsnät är situationen allvarlig. Det är trångt, vilket resulterar i att tågen och framförallt passagerarna drabbas av förseningar. Vår kollektivtrafik lyder under en lagstiftning som till vissa delar är

30 år gammal och som därmed inte klarar dagens utmaningar.

De tidigare socialdemokratiska regeringarna med vänsterpartiet och miljöpartiet

i knät har inte prioriterat järnvägen. Resultatet ser vi i dag med ett järnvägsnät som är kraftigt eftersatt och där behoven är betydligt större än vad nuvarande kapacitet kan täcka. Det kommer att ta lång tid att komma i kapp dessa förlorade decennier.

På kollektivtrafiksområdet ser vi också att mycket som borde ha gjorts är ogjort. Trafiken är på många sätt bra men lagstiftningen uppmuntrar inte till en kollektivtrafik som korsar länsgränser eller som ska fungera smidigt tillsammans med andra transportslag. Lagstiftningen är gammal och inte anpassad efter dagens situation där människor dag-

ligen passerar både kommun, läns och nationsgränser.

Sedan jag tillträdde som infrastrukturminister har jag valt att fokusera på passageraren. Det är därför jag har förbättrat för pendlarna i Öresundsområdet genom att förenkla järnvägstrafiken mellan Danmark och södra Sverige. Det är därför som jag tillsatt en utredare som nu tittar på hur vi kan öka konkurrensen på persontransporterna på järnväg för att åstadkomma bättre service och lägre priser. Det är därför som jag tillfört 1,2 miljarder kronor extra till underhåll av våra spår och vägar så att kollektivtrafiken ska kunna fungera bättre.

Detta är dock inte tillräckligt! Regeringen har därför gett Banverket i uppdrag att se över hur man på befintliga spår kan öka kapaciteten. Regeringen har också tillsatt en utredning som ska titta på vår kollektivtrafiklagstiftning och hur vi mycket tydligt kan sätta resenären i centrum.

Utredaren ska se över lagstiftningen för den lokala och regionala kollektivtrafiken, vilket inkluderar en förstärkning av resenärernas rättigheter. I uppdraget ingår också att lämna förslag till hur rättigheterna kan stärkas för övriga kollektivtrafikresenärer till exempel vid förseningar och störningar i trafiken. I det sammanhanget är det också viktigt att titta på de behov som finns hos personer med funktionsnedsättning. Kollektivtrafiken finns till för passagerarna och det ska tydligt genomsyra lagstiftningen på området.

Jag har en tydlig ambition att det ska bli enklare för människor att resa. Med en kollektivtrafik som sätter resenären i centrum genom samordnade tidtabeller, konkurrenskraftiga biljettpriser och hög servicegrad ombord kommer både barnfamiljer, studenter och affärsresenärer att finna att det är roligare att åka tillsammans än enskilt. En resa som kan ske med gott miljösamvete.

Åsa Torstensson

Infrastrukturminister

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons