Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Transport: Vi fick ingen respons av KD i alliansregeringen

Annons

Inga nyheter från KD

Transport svarar KD om åkerinäringen.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Den 22 mars skrev Tommy Emterby tillsammans med Lars Adaktusson en debattartikel gällande svensk åkerinäring och de problem som finns runt cabotage i Sverige. Det är positivt att KD nu har vaknat i dessa frågor, men jag funderar varför det tagit så lång tid?

Vi från Svenska Transportarbetareförbundet, tillsammans med bland annat Svensk åkerinäring har i flera år påtalat dessa problem i åkeribranschen. Men har fått noll respons från tidigare alliansregering, där KD ingick.

Det är inte förrän Socialdemokraterna tog över regeringsmakten 2014 som vi har sett någon form av aktivitet i dessa frågor.

Det är inte förrän Socialdemokraterna tog över regeringsmakten 2014 som vi har sett någon form av aktivitet i dessa frågor.

Tommy Emterby med kollega skriver att det behövs fler poliser, specifikt trafikpoliser för att kunna övervaka och kontrollera så att regelverk för tung trafik efterlevs. Hur många poliser föreslår egentligen KD att vi ska utbilda och hur många kontroller måste dessa poliser klara av för att regelverket ska få effekt?

Inget av detta nämns i artikeln.

Därtill så beskriver de att cabotageregeln rundas genom att lastbilschauffören bara åker ut ur landet och hämtar ett symboliskt lass gods, för att sedan återvända och fortsätta köra med cabotage.

Idag åker chauffören inte ens ut ur landet, man kommer in på cabotageregeln och blir sen helt enkelt kvar.

Det som beskrivs i debattartikeln är inga nyheter. Frågan är, vad konkret tänker Tommy och KD gör för att säkerställa att schyssta transporter rullar på våra svenska vägar? Vi förutsätter att svaret är att de ställer sig bakom regeringens många förslag på området.

Regeringens förslag till en ny typ av beskattning för lastbilar innehåller precis det som både Transport och Sveriges Åkerier efterfrågat.

Regeringens förslag till en ny typ av beskattning för lastbilar innehåller precis det som både Transport och Sveriges Åkerier efterfrågat. Ett satellitbaserat kontrollsystem av alla lastbilar som kör på svenska vägar. Ett sådant automatiserat system kommer göra mer nytta än hundratals poliser.

Fler Poliser behövs skyndsamt, men det finns mycket annat inom godstrafiken de behöver övervaka. Till exempel regelefterlevnaden av regeringens nya krav på vinterdäck på alla axlar för lastbilar vid vinterväglag. Även det förslaget höjer säkerheten och trösklarna in på marknaden för oseriösa aktörer.

Klampning och senare förlängd klampningstid är också tydliga exempel på att denna regering gjort betydligt mer för förhållandena för yrkeschaufförerna än KD någonsin kommer att åstadkomma.

Joakim Borg

ombudsman

Svenska Transportarbetareförbundet

Västmanland

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons