Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Turismen allt viktigare för samhällsutvecklingen

Annons
Sverige är fantastiskt. Turismen är redan en stor och viktig näring men har fortfarande en enorm utvecklingspotential, skriver debattörerna. foto: per g norén

Med rätt agerande och investeringar kommer besöksnäringen att sysselsätta fler än dubbelt så många människor i Sverige 2025. Det är mer än 300 000 helårsverken, som i praktiken innebär mer än 400 000 sysselsatta. Turismen är redan en stor och viktig näring men har fortfarande en enorm utvecklingspotential.

Besöksnäringen skapar i dag nästan 160 000 helårsarbetstillfällen. Som jämförelse är det fler än totala antalet sysselsatta i Sverige inom storföretagen Volvo AB med dotterbolag, Ericsson, Volvo Personvagnar, Scania, Skanska, Sandvik, Saab, Telia Sonera, AstraZeneca, ABB, SCA och Atlas Copco.

Besöksnäringen är relativt andra branscher mycket sysselsättningsintensiv. Det krävs 1,4 miljoner i ökad omsättning för att skapa ett nytt jobb inom turismen enligt Statistiska centralbyrån. Inom fordonsindustrin krävs det 3,3 miljoner, och inom telekom 4,4 miljoner.

Besöksnäringen skapar momsintäkter till staten även på exporten, det vill säga utländska turisters konsumtion i Sverige. En summa som 2008 uppgick till 13,3 miljarder. Besöksnäringen kan till skillnad från många andra näringar inte utlokaliseras, vilket gör den extra betydelsefull som sysselsättningsskapare på lokal och regional nivå.

Näringen har också en viktig funktion – som inkörsport på arbetsmarknaden. Inom turismen är andelen ungdomar, invandrare och lågutbildade högre än i många andra branscher. Turismen har sedan år 2000 utvecklats på ett sätt som få trodde var möjligt. Omsättningen har ökat med 53 procent, från cirka 160 miljarder till 244 miljarder kronor 2008. Under samma period har exportvärdet, eller utländska besökares konsumtion i Sverige, ökat med drygt 100 procent. Antalet sysselsatta har ökat med cirka 20 procent, att jämföra med Sveriges totala sysselsättning som under motsvarande period ökade med 6 procent.

Men kanske ännu viktigare än att peka på näringens storlek i dag är att lyfta fram dess stora tillväxtmöjligheter. Sverige är förvånansvärt outvecklat som turistmål och jämfört med många andra länder satsas betydligt mindre på turism. Sverige har mycket att vinna på att ytterligare förstärka arbetet med att skapa större attraktionskraft, och därigenom fortsatt tillväxt och utveckling av besöksnäringen.

Allt fler länder och regioner i vår omvärld har upptäckt näringens betydelse för tillväxt och sysselsättning. Det investeras i ny, modern infrastruktur, både vad gäller transporter och anläggningar, i en omfattning vi inte tidigare varit med om. Turismen ses av många bedömare som en spjutspets inom tjänstesektorn, och som ett område som kan leda utvecklingen av hela regioner. Med ett mer samlat grepp och förbättrad kunskap om besöksnäringen som tillväxtgenerator kan vi skapa gemensamma visioner och bilder om hur Sverige och våra regioner kan utvecklas. Det går inte att bara tänka kortsiktigt.

Visionerna skall byggas på delaktighet och engagemang. Gemensamt agerande mellan offentliga intressenter och näringen ska bidra till att utveckla turismen till en ännu starkare basnäring, vars investeringar kommer att bli viktiga tillgångar för Sverige under de kommande 10–50 åren.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons