Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ulf Hedman: Flygplatsstyrelsen må revidera sin omvärldsanalys

Annons

Nu är det dags igen! Hela flygplatsbolagets styrelse kommer nu - och för vilken gång

i ordningen minns knappast någon längre, - åter med sina monumentala fantasier om flygplatsens lysande framtid.

Vi har hört det om och om igen: "Nu är det stora genombrottet på gång. Ännu en ny fantastisk samarbetspartner står och knackar på dörren". Och kommunens ledning oavsett politisk färg har svalt alla dessa drömmar reservationslöst och år ut och år in strött skattebetalarnas pengar som man stör strössel på sommarens glass. Stefan Kudryk (v) har redan framfört sina tvivel. När det gäller att få stopp på beslutsfattarnas tossigheter, accepterar jag till och med att gå armkrok med vänsterpartiet.

Trots att socialdemokraterna finns med i drömmarklubben, lägger jag största ansvaret på alliansen i stadshuset. Om den visat lite större klokskap, skulle sossarnas drömmerier ha stått sig slätt.

En ovanligt cynisk politiker lär ha sagt att medborgare skall behandlas som odlade champinjoner. De skall hållas i mörkret och matas med dynga. Det är precis vad flygplatsstyrelsen gör nu. Och inte handlar den på eget bevåg. När den går ut så här över blockgränserna, då har den naturligtvis sina partiledningars välsignelser.

Men nu måste styrelsen stå upp och svara medborgarna/skattebetalarna:

1. Redovisa vad som hänt med alla heta möjligheter som passerat genom åren. Hur gick det och varför? Om ni själva har glömt dem så kanske VLT:s arkiv kan friska upp minnet.

2. Poznan som nav för flyg ut i världen, hur låter det? Förklara hur just det blir det stora genombrottet för flygplatsen.

3. Vi skattebetalare vill veta var gränsen går. Hur mycket mer skall experimentet få lov att kosta?

Ordföranden svarade motvilligt på mina frågor för någon månad sedan att budgeten för 2008 och planen för 2009 landade på - om jag inte minns fel - förluster om åtta respektive tre miljoner kronor. Hur ser läget ut efter ett kvartal 2008?

Har styrelsen sett anledning att justera dessa budgetar/prognoser? Stefan Kudryk (v) säger i sitt inlägg att 2008 inletts med ett underskott om 20 miljoner. Är det riktigt?

4. Västeråsarna slipper "upp och hoppa" klockan tre på morgonen för att ta ett tidigt flyg från Arlanda. Och folket i till exempel Nynäshamn, Fittja, Södertälje eller Huddinge söder om Stockholm, hur skall de räddas från att gå upp i samma svinotta om de skall ta ett morgonflyg? Genom att ta bilen till Västerås kanske?

5. Om bara fem procent av resenärerna kommer från Västerås, hur kan man då motivera dessa ständiga miljonrullningar av just västeråsarnas skattepengar?

6. Offentliga utredningar visar på kommande eller redan påbörjade nedläggningar för ett flertal regionala småflygplatser till följd av för låga beläggningar och därmed svag ekonomi. Förklara då varför just Västerås skulle vara ett undantag från denna trend!

Nej, bättre kollektivtrafik - till och med inklusive subventionerade men naturligtvis fortfarande för individen kostsamma övernattningar på Arlandia hotell för dem som absolut vill sova en timme längre på morgonen - är en mycket billigare och mer rättvis lösning än bortkastandet av miljonerna till flygplatsbolaget år efter år.

Ett tips till styrelsen: Omarbeta er omvärldsanalys och gör en ärlig bedömning av hot/möjligheter och styrka/svagheter. Upprätta därefter en strategi baserad på den analysen. Det borde resultera i en helt annan strategi än den nu framförda drömmen.

Svar på frågorna emotses. Varför inte en hearing på till exempel biblioteket och där möta sina champinjoner. Vågar man det?

Ulf Hedman

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons