Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ulf Hedman: Göms obekväma fakta om flygplatsen undan?

Annons
Frågor om Västerås flygplats.                                                                    Foto: VLT:s arkiv

Vi som är kritiska till att kommunen genom åren spenderat belopp som snart kan räknas i miljardklassen på Västerås flygplats har tydligen svävat i total okunnighet om det verkliga förhållandet. Men nu blir vi upplysta av Tomas Salzmann (M) om hur det egentligen förhåller sig. En som vet.

Att jag sedan inte riktigt kan hänga med i turerna kring den kommunala bolagsstrukturen och de ekonomiska flödena får nog skyllas på mitt eget bristande intellekt. Det är ju i vart fall inte Salzmanns fel.

Men en misstanke skaver. Är denna invecklade organisation verkligen tillkommen av rent rationella skäl? Många har ju exemplen varit på hur just denna komplexa struktur dyker upp i olika sammanhang.

Men en misstanke skaver. Är denna invecklade organisation verkligen tillkommen av rent rationella skäl?

Mimerchefens beskrivning nyligen av olika sorters pengar är ju slående. Eller kan det rent av vara så (hemska tanke), att den skapats för att eliminera transparens och försvåra medborgarnas analys, att gömma undan obekväma ekonomiska fakta i ett nät av bolag, holdingbiolag, fastighetsbolag och intäkter och kostnader kors och tvärs?

Salzmann som vet, får gärna upplysa mig om hur avgifterna för nyttjande av flygplatsens service, inklusive rullbanorna bestäms. Är de fastställda i ett regelverk gällande alla offentliga flygplatser, vilket hans debattinlägg antyder, eller fastställs avgifterna i en marknadsmässig uppgörelse?

Det har nämligen sagts att många privatflygande personer, företrädesvis med Stockholm som bas, har valt att parkera sina plan på Hässlö och använda Västerås i stället för Bromma, då priserna här är mycket förmånligare. Med låga avgifter kan Västerås uppvisa fler kunder, en högre aktivitetsnivå och därmed styrka behovet av flygplatsens fortlevnad. Illasinnade rykten som säkert lätt dementeras.

Med låga avgifter kan Västerås uppvisa fler kunder, en högre aktivitetsnivå och därmed styrka behovet av flygplatsens fortlevnad. Illasinnade rykten som säkert lätt dementeras.

Salzmann och andra försvarare av flygplatsen betonar gång på gång dess värde för brandbekämpning (minns augusti 2014) och ambulansflyg.

Men de där vattenbombarna är ju anpassade just till att kunna använda sig av korta, enkla banor. Inte rådde internationell klass när de opererade i nedre Norrlands inland i somras. Och 2014 var man inte heller beroende av Västerås flygplats. Arboga var ett fullgott alternativ, dessutom närmare merparten av brandområdet. Inte för att jag vet, det gör säkert Salzmann, men undrar om inte även Johannesberg hade fungerat.

Hur är det med ambulansflyget som räddar liv? Hur stor andel av dessa uppdrag sker med flygplan med vingar? Jag har i min enfald trott att det uteslutande handlar om ambulanshelikoptrar för snabb transport till i första hand Akademiska i Uppsala. Och helikoptrar behöver ju inga landningsbanor.

Ja, när nu Tomas Salzmann har åtagit sig uppgiften att ge den rätta bilden av flygplatsen, dess ekonomi och behovet av densamma, är det väl bäst att han fortsätter att skingra dimmorna.

Ulf Hedman

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons