Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ulf Hedman: Sociala medier är vår tids gissel

Annons

Skaparna tjänar grova pengar på vårt missbruk

Fångad av sociala medier?Foto: TT

De så kallade sociala medierna har blivit extremt beroendeframkallande. Vissa försök att få personer att avstå från dem under blott några dygn har gett upphov till svåra abstinensbesvär. Forskningen har påvisat att användandet av de sociala medierna triggar belöningssystemet i våra hjärnor precis som nyttjandet av alkohol och andra droger.

Förenklat vill jag påvisa de sociala mediernas skadeverkningar på fyra områden:

• Tidstjuven

Det är för flertalet inte enbart fritiden som används för knappandet. På arbetsplatsen, i skolan och på de flesta ställe ägnas mycket av den tid som borde vara produktiv till de ständiga uppdateringarna.

• Asociala, inte sociala medier

Ofta ser man sällskap på bjudningar eller runt bordet på kafé eller restaurang som sysselsätter sig med mobilen i stället för samtal och social samvaro. Det första man gör när man sätter sig vid bordet är att lägga fram telefonen vid tallriken.

Det första man gör när man sätter sig vid bordet är att lägga fram telefonen vid tallriken.

Föräldrar tittar inte upp från mobilerna, när de sitter med barnen runt middagsbordet. Den egotrippade vanan att kontinuerligt redovisa vilken god mat man äter eller vilka trevligheter man är med om är ju en social avart av det ständiga sökandet efter bekräftelse

• Manipulationen

Att trollfabriker sprider falska uppgifter för att destabilisera och påverka val till demokratiska församlingar är välkänt. Fake news blandas med riktiga uppgifter bara för att förvilla och skapa osäkerhet.

Nu känner vi också till hur våra profiler och åsikter samlas in i stor skala för att skräddarsy de budskap vi ska utsättas för med syfte att få oss att välja ”rätt”. ”Zuckerberg (Facebooks grundare) har privatiserat demokratin”, säger EU.s kommissionär på området.

• Ensidigheten

”Hitta oss på Facebook”, blir en allt vanligare uppmaning från företag och myndigheter, när de har ett budskap att framföra. För inte alltför länge sedan framfördes sådana meddelanden på myndighetens hemsida, men nu har Facebook och liknande blivit de dominerande kanalerna. 70 procent av svenskarna nyttjar regelbundet något eller några av de nya medierna.

• Hat och hot

Många människors privatliv har slagits i ruiner efter att de på något sätt har ådragit sig någon grupps missnöje, och de har bombarderats med hat i form av invektiv av det värsta slag och hot så grovt som att döda. Inte minst i de yngre generationerna har detta blivit vardag.

Slutligen medger numera skaparna av de sociala medierna, att de byggt upp sina system och algoritmer precis med avsikten att framkalla det beskrivna beroendet. Vi har alltså låtit oss förslavas under en last, på vilken upphovsmännen tjänar grova pengar.

Ingen behöver påpeka för mig att de sociala medierna har vissa fördelar. De låter människor komma närmare varandra. Genom upprop kan man skapa starka opinionsyttringar och påtryckningar.

Men min absoluta övertygelse är att nackdelarna överväger. Genom beroendemekanismerna klarar vi inte att använda dessa medier enbart till det de är bra för. Vi gå glatt i skaparnas fälla och hamnar helt enkelt i ett allvarligt missbruk.

Genom beroendemekanismerna klarar vi inte att använda dessa medier enbart till det de är bra för.

Ulf Hedman

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons