Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ulla Persson (S): Västerås flygplats behöver kommersiell trafik

Annons

Som styrelseordförande i Nya Västerås flygplats AB tänker jag inte vara så omdömeslös att jag uttalar mig om styrelsen och dess sammansättning i media, det jag dock kan uttala mig om är den kritik som riktas i media från Liberalerna gällande bolagets dåliga affärer.Under år 2015-2016 har bolaget genomfört en dålig affär och det är den upphandling av flygtrafik till Helsingfors som genomfördes under år 2016.  Avtalet om upphandlad trafik kom att kosta bolaget 25,6 miljoner kr och påverkade det totala resultatet för året katastrofalt.

Bolagets affärsidé är fortsatt att hitta långsiktiga kommersiella samarbetspartners för såväl linjetrafik, charterflyg och fraktflyg oavsett vad Liberalerna vill antyda. För att möjliggöra detta krävs att vi kan verka som ett professionellt företag och tillhandahålla en väl fungerande infrastruktur på flygplatsen. Styrelse och ledning i Nya Västerås Flygplats skall arbeta efter de fastställda ägardirektiv som är antagna för bolaget, där allt detta framgår med all önskvärd tydlighet.

Att Nya Västerås Flygplats de senaste åren inte hanterat frågor som övertalighet, affärsmässighet och helhet kan och skall inte belasta varken den nya ledningen eller den nya styrelsen i bolaget, vilket säkert de allra flesta förstår. Ledningen i bolaget är införstådd med de utmaningar man står inför och det finns en plan, och arbetet är igång med att vidta alla åtgärder för att nå uppsatta ekonomiska mål.

Flygplatsen har sedan år 2006 drivit bar- och restaurangverksamhet i egen regi på Västerås flygplats. Av den kritik som Liberalerna nu riktar mot denna verksamhet går att utläsa att man tydligt tycker att menyförslag skall hanteras som en styrelsefråga, men detta är ingen styrelsefråga anser jag. Att verksamheten skulle utgöra konkurrens på öppna marknaden och vara kraftigt subventionerad stämmer inte, försäljningspriserna är marknadsmässiga i allra högsta grad.

Callcenter och resebyråverksamhet har bedrivits på flygplatsen sedan den kommersiella trafiken startade på flygplatsen under tidigt 1970-tal. Att detta inte skulle vara förenligt med bolagets verksamhet håller vi inte med om. Flygplatsbolaget bedriver även parkeringsverksamhet samt tax-free försäljning, utöver att tillhandahålla flygrelaterade handlingstjänster. Merparten av såväl statligt finansierade som kommunala eller privatägda flygplatser har exakt samma affärsområden.

Bolagets ledning har inte på något sätt kommunicerat att den kommersiella trafiken skulle påverka bolagets resultat på ett negativt sätt. Att inte förlänga avtalet med Ryanair skulle däremot resultera i att bolaget omgående skulle försämra sitt resultat kraftig på årsbasis, då intäkterna i samband med Ryanairs ankomster och avgångar skulle utebli.

Naturligtvis räcker Ryanairs verksamhet inte till för att täcka samtliga fasta kostnader för att upprätthålla infrastrukturen på flygplatsen. Ryanairs flygplan står parkerade på flygplatsen i snitt tre timmar per vecka och passagerarna befinner sig 18 timmar på flygplatsen per vecka. Det hade varit mer ärligt att Liberalerna istället för omskrivningar av verksamheten tydliggjort att man inte anser att flygplatsen skall finnas kvar.

Vi ledamöter som tagit del av och förstår flygplatsens verksamhet inser snabbt att det finns två alternativ för en flygplats, det ena är att tillhandahålla en instrumentell flygplats som möjliggör att bedriva kommersiell flygtrafik, det andra att tillhandahålla ytterligare en Johannisbergs flygplats i Mälardalen. I det senare fallet uppnås inga ekonomiska mål om ett resultat bättre än minus 20 miljoner kronor.

Om flygplatsen inte kan tillhandahålla en instrumentell flygplats kan varken de skolor som idag återfinns på området, samhällsnyttoflyget i form av ambulansflyg, brandflyg eller det kommersiella flyget finnas kvar på flygplatsen. Flygplatsens vara eller icke vara är dock en politisk fråga och inte en bolagsfråga för Nya Västerås Flygplats AB.

Ulla Persson, ordförande Nya Västerås flygplats AB

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons