Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Urban Levin: Ta ArosExpress till Arlanda

Annons

Så skulle tågen från Västerås till Arlanda gå.Bild, Trafikverket via skribenten

De som bor i Eskilstuna, Strängnäs, Mariefred kan ta tåget direkt till Arlanda. Det borde väl vi i Köping, Västerås, Enköping också kunna göra? Snabbt, klimatsmart och bekvämt med att kunna checka in bagaget redan på tåget.

Det som gör ArosExpress möjlig är att förbinda Kungsängen till Arlandabanan. Det finns redan en utredning om möjlig dragning. Förutom anslutningen till Arlanda underlättar dragningen resor till ett par av Sveriges mest expansiva kommuner; Uppsala och Knivsta.

Det som gör ArosExpress möjlig är att förbinda Kungsängen till Arlandabanan

Mälardalsrådet har gjort flera intressanta utredningar om vilka infrastruktursatsningar som hela Mälardalsregionen behöver. Och de har prestigelös överblick utanför båda kommun- och länsgränser.

I rapporten ”En Bättre Sits” samarbetar sju län för att rätt nationella infrastruktursatsningar ska göras fram till 2030. Satsningar som gör att regionen och resten av landet kan fortsätta att utvecklas.

Våra politiker väljer dock att pumpa in miljoner i flygäventyret i stället för att prioritera kärnverksamheten (vård, skola, omsorg).

Ryanair började flyga från Västerås 2001. Det ansågs då att Västerås flygplats snart skulle kunna konkurrera med Skavsta. Så har det inte blivit. Från den dagen fram till dags dato har flygplatsen kostat oss skattebetalare i Västerås nästan 900 miljoner kronor, det vill säga nästan 22 500 kronor per person. Det är hög tid att vi västeråsare "smakar" på den siffran – 900 miljoner. Räcker till många lärare och/eller sköterskor.

Från den dagen fram till dags dato har flygplatsen kostat oss skattebetalare i Västerås nästan 900 miljoner kronor, det vill säga nästan 22 500 kronor per person.

Till och från har det framskymtat från Anders Teljebäck (S) att det saknats privata alternativ. Enligt vad jag erfar är detta inte sant. Under den förra majoriteten pågick, enligt uppgift, långt framskjutna diskussioner om alternativa vägar.

Detta tills dess Teljebäck och S-majoriteten uppfann att det skulle hållas en folkomröstning rörande flygplatsens vara eller inte vara. Ett förslag som sedermera drogs tillbaka när Miljöpartiet svängde i frågan (och nu ville ha flygplatsen kvar) samt att motståndaren, Vänsterpartiet, kastades ut ur "finrummet". Förslaget om folkomröstning hade tjänat sina syften - nämligen att lägga en våt filt över frågan och tvinga alla som vinglade att spela med i spelet.

Åtskilliga miljoner ”lånades ut/förutbetalades" till bygget av motorvägen fram till Sagån. Det är således möjligt att förutbetala, delfinansiering av ArosExpress. De cirka 900 miljoner kronor, som förspillts, till ingen nytta, hade täckt en stor del av finansieringskostnaden (ränta) samt avskrivningar på utbyggnaden.

Med all respekt för optimistiska politiker i stadshuset, samt management på flygplatsen, hyser jag dock fortsatt starkt tvivel på att skattemedel används på rätt sätt.

Urban Levin

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons