Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utbildning är ingen gräddfil till givna jobb

Man kan inte bara sitta och vänta på att stekta sparvar flyger in i munnen, skriver Thore Gårmark, Västerås.

Annons

Elin Rosenberg och Sture Nordh (VLT den 16 november) avslutar tyvärr en i övrigt välskriven debattartikel "Förbättra hellre a-kassan" med meningen: "I realiteten innebär förslaget att nyutbildade studenter kan tvingas ta ett annat jobb än det de utbildats för, eller fortsätta att utbildas mot sin vilja - vilket inte är ekonomiskt försvarbart vare sig för studenten eller samhället".

Detta kan ge fel signaler, då den situationen tyvärr blir mångas lott i en dynamisk värld med ständigt förändrad verklighet.

Utbildningar som erbjuds bör både kvalitativt och kvantitativt helst motsvara behov på arbetsmarknaden. De studerande bör även ha yrkesmässiga och personliga kvalifikationer för att i praktiken omsätta den kunskap och färdighet som högre yrkesutbildning ger. Så länge vi saknar dessa viktiga balanser innebär utbildningen både en chans och en risk.

Man kan inte bara sitta och vänta på att stekta sparvar flyger in i munnen, utan måste i ett samhälle med relativt fria studieval börja jobba med något i förhoppningsfull väntan på att yrkesdrömmarna skall slå in. En god utbilding är en värdefull början på livets skola, där breda kunskaper och successiv uppdatering blir till nytta, även om man råkat välja utbildning för områden som kan ha ersatts av ny teknik.

Utbildning är en färskvara och säkra prognoser är svåra att göra. Den legendariske pedagogikprofessorn Torsten Husén beskrev i "Skola för 1980-talet" teknikens snabba utveckling genom påståendet att det en ingenjör lär i skolan blir omodernt inom relativt kort tid. Hans mål var att belysa vikten av rullande kompetensutveckling, men uttalandet tolkades tyvärr av en del yrkesvägledare som att man inte bör studera teknik, då kunskaperna snabbt blir föråldrade. Auktoriteters välmenta uttalanden kan lätt feltolkas.

Som gammal lärare, rektor och personalchef tycker jag därför att de tidigare citerade synpunkterna ger fel signaler, även om debattörernas syfte i grunden var att belysa studenternas problem vid förändrade villkor för arbetslöshetsförsäkring, som i likhet med medaljen har två sidor.

I ett dynamiskt och globalt samhälle är inte utbildning en gräddfil till givna jobb. Vi måste ständigt anpassa oss till förändrad verklighet för att behålla kompetens och välfärd.

Thore Gårmark

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons