Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utflykt i informationsterapeuternas underbara värld

Annons

Under IT-boomens vildaste år var jag ordförande i den statliga demokratiutredningen. Den nya informationstekniken skulle fördjupa demokratin, sa man. Varje medborgare skulle via internet få direktkontakt med överheten: statsråd, kommunalråd och ansvariga företagsledare skulle alla kunna nås direkt och utan mellanhand.

Min entusiasm den gången fick sig en knäck när jag försökte få tag i e-postadressen till Föreningssparbankens verkställande direktör - "Kontakta oss!" ropade hemsidan och erbjöd ett 30-tal e-postadresser men ingen vare sig till vd eller huvudkontor.

"Hittar du inte det du söker, använd vår sökfunktion", stod det på hemsidan och då skrev jag in "huvudkontor" och tryckte på Sök. Efter tre sekunder hade jag fått svar: "Begreppet huvudkontor okänt", stod det. Det var aldrig meningen att jag skulle få kontakt med makten. Jag blev hänvisad till en informationsterapeut med namnet "[email protected]".

Världen är full av sådana, och de heter likadant: [email protected] Skriver man till dem, får man en broschyr om två veckor. Jag vill inte ha fler broschyrer.

Den nya informationstekniken som undanhållande filter har jag i dagarna fått ett nytt prov på. Jag skulle till Västerås för att hålla föredrag om demokrati och kollade tågtider och priser på nätet. SJ:s hemsida erbjöd utresan för 118 kronor och hemresan för 91 kronor.

Men så slog det mig att jag hört eller sett något som kallas TiM, Trafik i Mälardalen. På deras hemsida erbjuds jag 5 procents rabatt om jag köper biljett via internet eller i automat, 114 respektive 89, vilket skulle spara sex kronor. Pengar det också, låt vara att jag aldrig skulle kalla rabatten 5 procent, men så gick jag ju i den gamla skolan.

Nu mötte jag problem. Var hittar jag den internetsida där jag kan handla till det lägre priset? Ingen anvisning på TiM:s hemsida. Ett samtal till upplysningen klargjorde att biljetten bara kunde köpas via SJ:s hemsida och den ville inte alls ge någon rabatt. Fel information från TiM med andra ord.

Men i automat kunde jag ju köpa mina biljetter. Den som svarade mig försäkrade att jag kunde köpa biljetter för resa två dagar senare i TiM-automaten på Centralen, men också den uppgiften var fel: i automat kan jag bara köpa biljett till det tåg som går inom den närmaste timmen.

Lätt upprymd över att ha träffat på en TiM-hemsida som mångordigt misslyckas med att ge relevant information försökte jag ta reda på var någonstans jag kunde få tag på organisationen Trafik i Mälardalen, dess ledning och ansvariga organ. Och det visade sig att den inte finns, i varje fall kan den inte nås via hemsidan. Dessvärre vet ingen på telefonupplysningen det heller. Där hänvisar man till SJ:s kundtjänst och det enda de kunde erbjuda var att jag skrev till dem, så skulle de förmedla mina synpunkter till den det berörde. Var organisationen TiM fanns visste de inte.

Jag börjar så smått undra om det är så illa att TiM inte finns i verkligheten. Är det bara en tjusig formulering för ett samarbete utan personligt ansvar? Eller - än värre - är TiM ytterligare ett prov på hur makten, den ansvariga makten, gömmer sig bakom informationsterapeuterna för att slippa ta emot brev från enskilda medborgare?

BENGT GÖRANSSON

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons