Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utveckla populära Aroslinjen

Annons

I nya turlistan för hösten har Västmanlands Lokaltrafik, VL, dragit in några hållplatser för Aroslinje nr 6, bland annat hållplatsen vid seniorboendet på Rönnoxelgatan. Motivet är, enligt ett uttalande av VL i VLT den 7 augusti, att det är mycket folk på de här bussarna.

Sedan Arostian infördes på Aroslinjerna har problemet ökat anser VL. Arostian kostar tio kr för en enkelbiljett, samt att man får åka vidare eller tillbaks på samma biljett inom tre timmar. Arostian har blivit en succé som många äldre utnyttjar. Antal resor med Arostian har sedan 2003 till och med 2005 ökad med runt 100 000 resenärer.

Vi i miljöpartiet de gröna är glada att fler åker med kollektivtrafiken och anser det vara fel grepp av VL att möta ökat resande med att dra in på antalet hållplatser. Då försvinner ju en del av meningen med Aroslinjerna att de ska gå till speciella ställen som äldreboenden, servicehus och sjukhus.

Aroslinjerna bidrar till all äldre kan komma ut i samhället, umgås, handla och träffa vänner. Miljöpartiet har fått in synpunkter på att Aroslinjen skall gå längre på eftermiddagarna. Vi tycker att det vore bra om vi kunde förlänga turtiderna för Aroslinjerna fram till 18.00.

Flera boende vid seniorboendet på Rönnoxelgatan har protesterat. Vi är beredda att hålla med. Varför lägga ned en populär linje?

I Sverige svarar transporterna för en tredjedel av fossilbränsleanvändningen. Det är den enda sektor där användningen av fossila bränslen fortfarande ökar. För att en levande och hälsosam stadsmiljö ska bli möjlig, samt för att minska klimatpåverkan, krävs en stadsplanering där kollektivtrafiken prioriteras och privatbilismen minskas.

Kollektivtrafiken ska bidra till en ökad livskvalitet genom trygga transporter och skapa god tillgänglighet till arbete, utbildning, fritidsaktiviteter och sociala kontakter och därigenom öka medborgarnas livskvalitet

De faktorer som gjort att det blivit ett ökat resande med Aroslinjerna vill vi även införa på andra busslinjer vilket innebär att:

l busspriserna sänks, tio kronor för vuxna och fem för barn

l Shoppingbiljett införs till centrum och externa handelscentra. Det ska vara möjligt att göra uppehåll på några timmar och sedan fortsätta eller åka tillbaks på samma biljett under affärers öppettider.

Mikael Vilbaste

Andreas Porswald

För att en levande och hälsosam stadsmiljö ska bli möjlig krävs en stadsplanering där kollektivtrafiken prioriteras, hävdar Mikael Vilbaste, ordförande miljöpartiet Västerås och Andreas Porswald, oppositionsråd för miljöpartiet.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons