Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utvecklingen på fritidshemmen är oacceptabel

Annons

Barngrupperna i fritidshemmen har fördubblats på 20 år och bara sedan 2006 har det varit en 27 procentig ökning av barngruppernas storlek.

Under förra året publicerade Lärarförbundet en undersökning om lärare i fritidshemmen. 81 procent av lärarna angav att arbetsbelastningen hade ökat påtagligt under de senaste åren.

Lärarna i fritidshemmen svarade i undersökningen att de största problemen med arbetssituation var barn/elevgruppernas storlek, att lokalerna inte var ändamålsenliga, låg personaltäthet samt för lite tid för planering av verksamheten.

– Det krävs mer av oss som arbetar på fritids i dag. Vi behöver i princip dela upp oss i atomer för att kunna ha den höga kvalité på verksamheten – som vi ska ha, säger fritidspedagoger.

Fritidspedagogerna är i dag en ”kugge” för att klara av driften av skolorna, men de får inte möjlighet att till 100 procent verka för den verksamhet de har ett ansvar för.

Fritidshemmen har en viktig roll. Skolverket har upp-repade gånger påpekat bristerna som är full- ständigt oacceptabla.

Fokuseringen på det enkelt mätbara har gjort politikerna blinda för vad som händer på fritids. De inser inte vilken viktig roll fritidshemmen har för lärandet.

Lärarförbundet kan visa att det finns en viss skillnad mellan de kommuner som har en socialdemokratisk kommunstyrelse- ordförande, som i genomsnitt har 39,7 barn i fritidshemsgrupperna och de Moderatstyrda som i genomsnitt har 41.7 barn i grupperna. I Västerås år 2013 är det 44,3 barn/elever inskrivna/avdelning, enligt Skolverkets statistik.

Mellan de olika partierna tävlas det om att vilja minska antalet barn i grupperna i skolan men inget parti har brytt sig om barngruppernas storlek på fritids. Mot bakgrund av att de yngre eleverna spenderar uppemot halva sin skoldag i fritidshem är det obegripligt.

Varför inser inte politikerna att det är en vettig investering att satsa där i stället för att reparera i efterhand? Vilket parti vågar ställa upp för barnen/eleverna och satsa på fritidshemmen i sina valmanifest?

Många konstaterar att fritidspedagoger och fritidshem är en viktig del av barn/elevers uppväxt inom grundskolans och uti i övriga samhället. Men det märks inte av vår politiska makthavare när det gäller barnen/elevernas situation och fritidspedagogernas lön och avsaknad av legitimation.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons