Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

V: Vi måste kunna lita på att tågen går i tid

Annons
Snön sätter stopp. om fler ska ställa bilen och i stället ta tåget måste vi kunna lita på att det går i tid. Även på vintern, skriver Siv Holma.foto: scanpix

Under vintern blir människor försenade till jobbet nästan varenda dag på grund av att tågen inte kommer i tid. Många får vänta på kyliga stationer när trafiken inte fungerar. Den här situationen är orimlig. Vädrets makter kan naturligtvis ingen rå på, men det går faktiskt att minska problemen.

Om vi bygger mer järnvägar och satsar mer på underhåll kan vi minska förseningarna rejält. Jag menar inte att det går att få bort varenda förseningsminut, men det duger inte att vintern kommer som en överraskning varje år. Tyvärr satsar inte regeringen tillräckligt för att få tågen att gå i tid.

Men det handlar inte bara om resurser, utan även om att ha en fungerande organisation. Därför är det oroande att den borgerliga regeringen vill avreglera och dela upp järnvägstrafiken ännu mer. Regeringen menar på fullaste allvar att fler tågbolag på spåren leder till förbättrad och utökad trafik.

Men i dag är inte det stora problemet att vi har för få tågbolag, utan att vi har för lite spår och för lite underhåll. Fler tågbolag kommer inte ge fler tågavgångar eftersom det helt enkelt inte får plats mer tåg på spåren. Fler tågbolag kommer bara att leda till ännu sämre samordning och ännu mer tågkaos på vintrarna.

Den som pendlar vill såklart komma hela vägen fram till jobbet i tid. Men om massor av företag konkurrerar på olika delsträckor kommer ingen ta ansvar för helheten.

I dag är nästan hälften av alla resor bytesresor och de flesta ser det som självklart att man ska kunna beställa hela resan på samma ställe. Men i framtiden är risken att du kan tvingas att själv ringa runt till olika tågbolag för att försöka pussla ihop din resa.

Med många fler operatörer på spåren kan bytesmöjligheterna försvåras och försämras. Ingen tar ansvar för att du kommer hela vägen fram till jobbet. När ett tåg blir försenat är det knappast troligt att det andra tåget från ett annat bolag väntar in det försenade tåget. Varför skulle de göra det? Det är ett annat bolag och inte del av samma resultaträkning. Resenären är den som drabbas.

Vi i Vänsterpartiet vill att samhället ska ta ett större ansvar för att järnvägen ska fungera. Det ska vara lätt och smidigt att byta mellan linjer och få information från en och samma källa. Det är särskilt viktigt så här i vinter-tider.

Avregleringen av järnvägen riskerar att bli en dyr affär för staten. Konkurrens på spåren kan innebära att Rikstrafiken får ökade kostnader med cirka 100 miljoner kronor. Detta samtidigt som privata operatörer tjänar pengar på att ”plocka russinen ur kakan”, det vill säga sno åt sig de mest lönsamma sträckorna. Men det är resenärerna som får betala priset.

Alla är nog överens om att järnvägen är ett väldigt miljövänligt sätt att resa. Men om fler ska ställa bilen och i stället ta tåget måste vi kunna lita på att det går i tid. Även på vintern.

Avreglering, bolagisering och konkurrensutsättning har redan inneburit försämringar inom järnvägen. Det har försämrat möjlig-heterna att göra något åt förseningarna. Det är inte rätt väg att gå. Samhället borde i stället ta ett större ansvar för att järnvägen ska fungera. Hela vägen fram till jobbet. Då kan vi förhoppningsvis få njuta av vintern, utan att plågas av tågkaos.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons