Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vad är en nyhet?

Annons

I dagens kommunikationssamhälle översvämmas vi av nyheter. Det gäller därför att hitta något som "massorna" vill ha för att kunna öka upplagan eller höja lyssnar- och tittarsiffrorna. I alla fall trodde jag att det var så, men det verkar inte stämma riktigt, vilket nedanstående exempel visar.

Det finns något som heter probiotika, bakterier som påverkar människans hälsa positivt. I Sverige ligger man mycket långt fram inom probiotikaforskningen och det finns två svenska företag som är världsledande på området. Företagen är dock fortfarande mycket små och har ännu inte visat någon vinst, trots att de funnits i över tio år.

För drygt en månad sedan publicerades resultaten från en ny studie på ett av företagens hemsidor under rubriken "pressrelease". Det var en studie som visade att personer som regelbundet fick tillskott av Lactobacillus reuteri, företagets patenterade probiotika bakterie, minskade sin sjukfrånvaro med mer än 50 procent när det gäller sjukdomar orsakade av magbesvär eller förkylningar. Studien var gjord enligt gängse vetenskapliga metoder, och de 250 som deltog arbetade på Tetra Pak. Helt sensationellt! Vilka positiva samhällseffekter skulle det inte ha om man kunde minska korttidssjukskrivningar med över 50 procent?

Jag väntade nyfiket på hur massmedia skulle berätta om studien. Inget hände. Efter några dagar tänkte jag att jag skulle göra ett litet experiment så jag skickade några rader via e-post om studien med länk till företagets hemsida till Dagens Eko, SvD och en lokaltidning. Mottagaren av mejlet var "nyhetstipset" eller motsvarande. Inget hände. En vecka senare skickade jag samma information, men lite annorlunda formulerad, till samma mottagare. Det hände fortfarande ingenting.

Jag beslöt mig då för att ringa lokaltidningen och höra om någon hade sett informationen. Nyhetschefen svarade att det hade hon inte, men om jag skickade informationen igen så skulle hon förmedla den till tidningens hälsoreporter. Jag passade då på att fråga om det inte var en intressant nyhet. Som svar fick jag att det kanske det var, men hon inte var så insatt och att det var bäst om hälsoreportern tog tag i det.

I alla händelser fick hälsoreportern informationen, och någon dag senare ett telefonsamtal från mig. Han trodde att han sett informationen, men inte hunnit ta tag i det ännu. När jag då berättade om vad det gällde sa han att han inte var så insatt i probiotika. Jag ställde då samma fråga som till nyhetschefen, det vill säga hur han såg på den typen av nyhet. Ja, det första han tänkte på var vem jag var och varför jag berättade det. Han lovade dock att titta igenom den information han fått när han hade bättre med tid.

Jag har försökt få tag i reportern per telefon sedan dess, men inte lyckats, och även skickat en e-post som påminnelse. Men någon artikel i ämnet har jag inte sett. Min e-post och mitt samtal kanske bara glömdes bort och försvann i mängden av annan information.

Mycket förvånansvärt.

Är det inte intressant att berätta att man kan minska sjukskrivningar med över 50 procent?

Man kan dock konstatera att så fort ett läkemedelsföretag kommer ut med någon information om sina nya preparat så finns det en liten notis i ämnet i de flesta dagstidningar. Tanken slår mig om det i probiotikafallet är fel på avsändaren. En privatperson som berättar om ett okänt företag med en produkt som man knappt kan uttala.

Skulle Astrazeneca komma ut med ett läkemedel som påstår sig hålla människor friska och därmed minska sjukskrivningar med över 50 procent skulle det säkerligen vara en världssensation som skulle stå överst på alla löpsedlar.

Hur värderar man egentligen nyheter i dagens samhälle?

Är det endast vem som säger saker och inte vad man säger som är avgörande?

Varför vill man inte berätta om att det finns studier som visar att man kan sänka sjukskrivningarna med över 50 procent?

Pehr-Johan Fager

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons