Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vänta inte med lästester

Annons

Britt Sandström, vad menar du med uttalandet i VLT den 10 mars att ett årskurs 3-test skulle vara ett alltför trubbigt instrument för att identifiera barn med läs- och skrivsvårigheter?

Flera vetenskapliga studier visar att det med adekvata fina instrument går att upptäcka barn som ligger inom riskzonen för att utveckla läs- och skrivsvårigheter. Dessa studier har också visat att man med hjälp av roliga strukturerade språklekar i förskolan under en åttamånadersperiod kan förhindra att barn inom denna riskzon inte utvecklar läs- och skrivsvårigheter eller i sämsta fall ej blir så grava, som de annars skulle ha blivit.

Med en uppföljning på lågstadiet har dessa barn kunnat behålla sitt självförtroende och sluppit bli utsorterade efter årskurs nio och förvisade till den dyra, svällande dumpningsplatsen och i många fall återvändsgränden, det individuella programmet på gymnasiet.

Den rigida socialdemokratiska skolpolitikens största skräck verkar vara att sortera elever med diagnoser och betyg eller skilja agnarna från vetet, som Sandström för en tid sedan beskyllde de borgerliga för. Men den värsta sorterings- och utslagsmaskinen är faktiskt den socialdemokratiska skolan. Efter nian skiljs inte bara agnarna från vetet utan flera av vetekornen kantstöts också så illa att de tillsammans med agnarna bara blir boss.

Fler och fler slås ut och ändå fortsätter man i samma hjulspår år efter år. Som special- och dyslexipedagog har jag mött många förtvivlade och begåvade utslagna både bland barn och vuxna, eftersom de inte kunnat läsa och skriva tillräckligt bra. Flera har uttryckt sin tacksamhet, när deras svårigheter för första gången blivit identifierade och fått hjälp. "Varför har jag inte fått denna hjälp tidigare?" har många undrat.

Observera! Det är inte individen som diagnostiseras och etiketteras utan deras färdigheter och förutsättningar. Det går att förklara för barn.

När det gäller läs- och skrivinlärning är det viktigt att särskilt analysera och direkt åtgärda speciellt kritiska moment, som är viktiga för läsutvecklingen. Ett av de första kritiska momenten är att kunna lyssna på ord och dela upp dem i olika enheter. Det kan man undersöka och öva på redan i förskolan.

Vänta inte med diagnoser till årskurs 3! Börja redan i förskolan eller ännu hellre vid fyraårskontrollen, då man kan se andra tecken. Alla är olika. Vi ska ha en skola för alla inte som nu: en skola för alla.

Lena Brink

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons