Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Var går gränsen mellan fri marknad och dårskap?

Nyligen visade det sig att Ikea valt att använda sig av ett åkeri från Estland som saknade tillstånd för att utföra transporter i Sverige. Detta väcker en del frågor angående det ansvar som man har som beställare av varor och tjänster.

Annons

Rent allmänt kan man undra om det blir bättre kvalitet på ”körningen”.

Finns det miljövinster att göra? Nej, förmodligen inte då många av de fordon som rullar in i Sverige har sämre miljökrav än vad som gäller generellt för svenska fordon.

Dessutom så är det ett antal mil att köra till Sverige och i just detta fall så har vi fått uppgifter om att transporterna körts utan last.

Nej, inte är det något annat än priset som avgör!

Förutom att åkeriet saknade tillstånd att köra inom Sverige så upptäcktes vid den kontroll av dragfordonen och släpen som polisen utförde att ett dragfordon och två släp var i så dåligt skick att körförbud utfärdades.

Transportarbetareförbundet i Västerås har under förra året varit med och förhandlat uppsägningar för nästan 100 chaufförer anställda hos åkerier i Västmanland.

Varför ska chaufförerna få betala det högsta priset? Jo, för att Ikea vill ha billiga transporter!

Många av våra utländska chaufförer har helt andra villkor när de arbetar här

i Sverige. Det är inte helt ovanligt att man bara har betalt när man har last, vilket innebär ingen körning, ingen lön.

Borde inte våra utländska chaufförer som arbetar här åtminstone få ”åtnjuta de lägsta krav på rättigheter som vi ställer på vår bransch”?

I stället spelar man ut arbetstagare mot varandra!

Medan våra chaufförer, anställda på svenska åkerier tvingas ut i arbetslöshet med allt vad det innebär efter de försämringar som vår borgerliga allians ordnat med, får den utländske chauffören körningar till villkor som vi genom fackliga strider sedan årtionden lagt bakom oss.

Vad vi ser är resultatet av en liberal övertro på marknaden.

En lösning finns i hårdare kontroll av yrkestrafiken – att fler polismyndigheter tar efter det goda exempel som polisen i Västerås står för.

Lösningen finns också i att transportuppköparen, som i detta fallet Ikea, ska åläggas ansvar för sina underleverantörer, på ett liknande sätt som i dag gäller inom byggbranschen.

Därför driver Transportarbetareförbundet och Socialdemokraterna frågan om beställaransvar.

Vem tänker ta ansvar för att konkurrens sker på lika villkor?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons