Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varifrån ska vi få elektricitet vid övergången till elbilar?

Annons

Den sittande regeringen med ett starkt inflytande av miljöpartister har tvingat på oss bilister en skatt på drivmedel som innebär att vi snart har världens högsta pris på bensin och diesel.

Socialdemokraterna lovade i förra valrörelsen att inte röra skatten på bensin och diesel, det löftet likt många andra höll inte länge. Än värre är att man också kom på den briljanta idén att skatten skulle indexregleras, vilket alltså innebär att skatten höjs automatiskt år ifrån år utan att några nya beslut behöver tas. Det riktigt luriga är att skatten skall följa inflationen + 2 procent, en rejäl skattehöjning för oss bilister.

Tanken är att vi skall byta ut bilparken till ett mer miljövänligt alternativ, vilket skall vara elbilar drivna enbart på el. En tanke som ställer en rad frågor. Tekniken finns och används ju redan idag, det stora problemet som man nu försöker lösa är räckvidden och hållbarheten genom att utveckla bättre batterier. Vad man inte pratar så mycket om är varifrån vi skall ta all el som kommer att gå åt om vi helt går över till elbilar.

Elbehovet bara för alla elbilar skulle vara cirka 11 TWh per år vilket ungefär motsvarar vad alla vindkraftverk tillsammans producerar idag, det blir en faslig massa fler vindkraftverk som måste få tillstånd att byggas. Alternativet är ju att bygga ut kärnkraften, älvarna eller köpa mer kol.

För statens del så innebär en övergång till elbilar minskade skatteintäkter på cirka 35 miljarder. Det är väl inte en för avancerad gissning att man kommer att höja skatten på el för att kompensera, och då drabbas inte bara fordonsägare utan alla hushåll.

Hur skall man då få ut den här elen till alla bilägare, boende i lägenheter och egna hem?

Frågan blir gigantisk då man lätt inser att det kommer att behövas en enorm mängd laddnings stolpar utanför varje bostadshus, ny matning måste dras fram både regionalt och lokalt då nuvarande elnät inte är dimensionerat för den mängd el som behövs.

Det här går säkert att lösa på sikt men regeringen, vilken färg den en har, måste sansa sig och inse vilka konsekvenser en framstressad övergång till eldrivna fordon får.

Man måste också ta hänsyn till de icke oansenliga utsläppen vid batteritillverkningen samt hur batterierna klarar av den tidvis stränga kyla vi har här uppe i norden på vintrarna.

Medan vi väntar på den fullständiga konsekvensanalysen av en övergång till elfordon är klar är det rimligt att kräva att åtminstone indexuppräkningen av drivmedelsskatten tas bort.

Jan Erik Axman

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons