Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Värna företagen utefter hela Strömsholms kanal

Annons
Kan utvecklas. Att lägga ner möjligheten att färdas med båt utefter kanalen, och endast vårda byggnadsminnet, anser jag vore befängt, skriver Bengt Nyvall.foto: vlt:s arkiv

Politikerna i kommunerna utefter kanalens hela sträckning gör ”kardinalfelet” att inte värna om alla både mindre och större företag utefter hela kanalens sträckning – från Borgåsund i söder till Smedjebacken i norr. De är säkert långt fler än 500.

Tänk vilken enorm dragningskraft alla dessa olika företagsinriktningar inklusive kultur-, hantverksföreningar och enskilda firmor har tillsammans! Ett gemensamt samarbete med alla dessa intressenter skulle vara till gagn för alla parter och framförallt för kanalens överlevnad. Kanalen, i ett gott skick, skulle i sig själv bidra till att alla näringar och bygden utefter kanalen skulle livas upp rejält.

Enbart turistnäringen har en kraftig framtidspotential som skulle ge alla utefter kanalen draghjälp att bli varaktigt vinstgivande med allt vad det innebär i positiv anda och arbetstillfällen. Inte minst för de involverade kommunerna skulle detta kunna vända dagens negativa trend. Detta fordrar dock att de gemensamt engagerar sig för att skapa förutsätt-ningar för alla de krafter som har sitt levebröd utefter kanalen.

Ordföranden för Strömsholms kanalbolag AB, tillika kommunstyrelsens ordförande i Hallstahammar, antyder helt enkelt i VLT-artikeln den 9 november att ”Pengabrist hotar kanalen”, att lägga ner möjligheten att färdas med båt utefter kanalen och endast vårda byggnadsminnet. Det anser jag vore befängt.

Själv har jag under en längre tid försökt få till stånd ett projektarbete för att som slutmål få ett dokument där alla kommunerna skulle vara delaktiga och som belyser alla de möjligheter som finns för vidareutveckling för alla som verkar och vistas utefter kanalen. Detta projektarbete skulle utveckla kommunernas egna utvecklingspotential och dragningskraft och framförallt att säkra Strömsholms kanals fortsatta betydelse för hela dess sträckning.

Stupstocken är att i kommunal anda föra fram sådana åsikter, då fastnar ”projektet” som en, i bästa fall, kort diskussion mellan några få engagerade. För att föra frågan vidare till ett verkligt framåtskridande arbete måste kommunernas representanter i Kanalbolagets styrelse ges både mandat och pengar. Som det är nu har de varken mandat eller pengar att utveckla kanalen och då dör kanalen och näringslivet i dess närhet.

Efter att i 20 års tid sökt efter ett lämpligt fartyg för drift i kanalen med alla dess mått-begränsningar så dök ett helt unikt tillfälle upp för någon månad sedan och som troligtvis inte kommer igen under överskådlig tid. Det var ett kraftigt byggt aluminiumfartyg med kapacitet att ta 70 passagerare.

Enligt kanalens måttkrav skulle detta fartyg kunna köra trafik i kanalen utan några ombyggnader. Men erfarenhetsmässigt så inträffar ett antal haverier/år på axlar, propellrar och roderutrustning då att kanalbolagets personal inte har fått erforderliga resurser att hålla kanalen ”fri” från sådant som bäverfällen och raserade strandbankar.

Ett slutgiltigt inköp av fartyget stupade på att det skulle bli för dyrt att anpassa fartyget till att inte riskera haverikostnader på 300–500 000 kronor per haveritillfälle som skulle inträffa varje gång kanalbolagets personal inte lyckats hålla det garanterade maxdjupgåendet som gäller i kanalen i dag.

Jag har nu funderingar på att åtminstone kunna vara med och hålla kanalen farbar mellan slussarna men som tongångarna är i dag och om att allt skall dras i långbänk av återhållsamma kommunalpolitiker så kommer nog dessa funderingar också att sluta på stupstocken. Eller?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons