Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vasiliki Tsouplaki (V): Positiva förändringar på gång

Det är stor skillnad mellan Vänsterpartiets och Folkpartiets skolpolitik. Det konstaterar Roger Haddad i VLT den 22 augusti och jag kan inte annat än instämma.

Annons

Folkpartiets idéer präglas av nostalgi med mer disciplinåtgärder, mer katederundervisning, mer detaljstyrning och kontrollsystem för att åstadkomma förändringar.

Jag tycker hela upplägget andas misstro mot allt det goda arbete som görs i dag. Samtidigt finns det all anledning att göra förändringar i skolan. Vi ser en utveckling med försämrade kunskapsnivåer i vissa länder och vi blir omsprungna av andra länder i andra.

Vänsterpartiet och de rödgröna präglas av en annan syn på vad som kan lyfta skolan och elevernas resultat. Vi tror att lärare behöver mer tid för reflekterande samtal med sina kollegor – inte mer tid för enkäter och uppföljning. Det är i de pedagogiska diskussionerna man tillsammans kan jobba runt elever som har svårt att nå målen.

Därför gör vi en översyn för att inte över-ösa skolorna med för många uppföljningar utan samordnar oss med Proaros och Skolverkets datainsamling. Därför har vi stora förhoppningar att den översyn som Proaros gör med en ny verksamhetsmodell ska lyfta bort en del administration från rektorer och lärare. Fler processer blir samma för alla skolor så att man inte behöver uppfinna hjulet flera gånger. Därför förespråkar vi en stödfunktion för rektors arbete med ekonomi och lokal-frågor och därför föreslår vi en fördubbling av antalet planeringsdagar för förskolorna.

Det är också en rödgrön övertygelse att barn och unga lyckas bättre om de är mer motiverade och involverade i sin skolgång. De behöver vuxna som lyssnar och vägar att påverka sin skolmiljö. Folkpartiets förslag om att kunna ta föremål och stänga av elever riktar bara in sig på bestraffning, inte på att förebygga konflikter.

Därför innehåller den nya utbildnings-planen krav på forum för elevinflytande på alla skolor. Därför satsar vi extra medel på IDA-vägledare som bygger broar mellan familj och skola och som har till uppgift att stimulera så kallade passionsaktiviteter med kultur och idrott.

Alla barn ska få chansen att lyckas i skolan och utvecklas som individer och vi är över-tygade om att lärarkåren tillsammans med skolhälsovård, fritidspedagoger och andra stödfunktioner kan lyckas om vi ger dem rätt förutsättningar. Därför satsar vi på Mälar-dalens kompetenscentrum som ska knyta skolan närmare forskningen. Vi ser det som ett nödvändigt verktyg för att utveckla Västerås till en ledande skolstad.

Det här är gemensamma rödgröna projekt och vi ser fram emot att fortsätta presentera fler åtgärder för förbättring framöver.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons