Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Västerås behöver satsa mer på laddstationer för elbilar

Det finns tydliga tecken och vetenskapliga samband som bekräftar att den stigande halten av växthusgaser i atmosfären skapas av mänsklig verksamhet och utsläpp av koldioxid, plus andra växthusgaser. Höstens rapport från FN:s klimatpanel bekräftar detta med ännu större trovärdighet.

Annons
Norge går före. Många elbilar i Norge. Foto: Scanpix/TT

Eftersom Sveriges elproduktion är närmast koldioxidneutral finns inga stora utsläppsvinster att hämta genom ombyggnad av svensk elproduktion. Man kan och bör ständigt förbättra och effektivisera produktion, distribution och underhåll av vårt el-system, men några stora reduceringar av koldioxidutsläppen erhåller man inte.

Däremot är nästan alla av våra transportsystem beroende av fossila drivmedel, med vissa inslag av biodrivmedel. Undantag är den eldrivna tågtrafiken, men den begränsas av kapacitetsproblem och löser långt ifrån alla moderna transportbehov.

För persontransporter är bilen i dag helt dominerande, och står för 75 procent av transportarbetet. Det av många ansedda som näst intill ”omöjliga” projektet med elbilar närmar sig sitt genombrott: i Oslo är drygt var tionde personbil som säljs en elbil.

Trängsel och dålig luftmiljö har fått myndigheter att premiera elbilar med olika åtgärder: ingen bilskatt, fri parkering, inga trängselskatter (bompengar), fritt att köra i kollektivtrafik- och taxi-körfält och en aktiv utbyggnad av laddstationer.

I Holland och Sverige premieras supermiljöbilar, bland dessa de alltmer populära elhybriderna, med avsevärt lägre förmånsvärden för tjänstebilsåkare, skattefrihet och stora rabatter.

Flera av dessa bilmärken med hybrid teknik eller rena elfordon är slutsålda ett halvår framåt. I Sverige tycks alliansens ”supermiljöbilspremie” tillsammans med nya attraktiva bilmodeller bli början till ett genombrott för elhybrider och rena elfordon.

Dessutom produceras den mesta elen utan koldioxidutsläpp och elmotorerna har en hög verkningsgrad i förhållande till förbränningsmotorer, vilket innebär att elen både är ett bra miljöval och dessutom sparar energi.

Inom busstrafiken görs försök med el-hybrid bussar i Göteborg och Montreal, där bussarna snabbladdas vid ändhållplatserna och på sikt ska kunna köras helt utan stöd från förbränningsmotorer. Moderna ”trådbussar” eller tråd-/batteribussar prövas på olika håll i Europa.

För godstransporter finns tankar om el-motorvägar, där lastbilar på vissa sträckor hämtar ström till elmotorer som kompletterar driften med vanliga förbränningsmotorer.

I Västerås är det väldigt tyst från de rödgrönas sida om utbyggnad av infrastruktur/ laddstationer till kommande el- och elhybridfordon som så sakta kommer att leta sig ut på marknaden.

Vill man inte vara med och främja ny modern och miljövänlig teknik i ASEA-staden Västerås? Folkpartiet kommer att verka för att fler laddstationer byggs i Västerås.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons