Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Västerås sviker utsatta elever

Den nedläggningshotade Mälarstrandskolan är en unik skola dit elever med speciella behov har kunnat söka.

Annons
Nya intagningsregler har givit färre elever.

Det är en liten skola, 50 elever fördelat på två årskurser, årskurs 8 och 9. Till Mälarstrandsskolan kommer elever som på olika sätt har behov som den ”vanliga” skolan inte klarat av att tillgodose. Många av eleverna har år av misslyckanden bakom sig med utanförskap och känslan av att vara misslyckad tatuerad i själen.

Det är dessa elever, nuvarande och kommande, som det handlar om när nu Teddy Söderberg på Västerås kommun tillsammans med Vänsterpartiets Vasiliki Tsouplaki vill lägga ner skolan.

På den facebookgrupp som har startats nyligen radas vittnesbörden upp från nuvarande och gamla elever om vad Mälarstrandskolan betyder och har betytt. För många har skolan inneburit upprättelse och människovärde.

I stället för att gå ut grundskolan utan godkänt betyg, som en bekräftelse på hur dålig man är, så har Mälarstrandskolan lyckats ge unga elever kraft att själva jobba sig upp till ett godkänt betyg. Mälarstrandskolan lyckas där andra skolor misslyckas och det beror antagligen på flera olika faktorer.

En av de viktigaste är den speciella kompetens som lärarna besitter. Det finns inga omöjliga fall, alla kan gå ut med ett godkänt betyg, är mottot.

Den kompetensen, att ta hand om de mest omöjliga fallen, får inte slås sönder av klåfingriga kortsiktiga skrivbordsbeslut.

Det andra är den unika miljö som själva skolan utgör. Utanför centrum i en liten oas på Råby.

Jag förstår att skolan kostar mer per elev än en ”vanlig” skola, men jag är samtidigt övertygad om att skolan betalar sig rent ekonomiskt över tiden. Vad kostar inte 25 elever som går ut utan godkända betyg, med dåliga förutsättningar för att söka vidare eller att få ett arbete?

Vad kostar det inte i personligt lidande både för misslyckade elever och förtvivlade föräldrar?

När jag läser i VLT att Teddy Söderberg skyller nedläggningen på ett ”vikande elevunderlag” tycker jag att han slirar på sanningen. Mälarstrandskolan får sedan en tid tillbaka inte ta emot elevansökningar utan att rektor på den ”gamla” skolan godkänt det.

Det har kommunen bestämt. En rektor som samtidigt som hen godkänner flytten mister den elevens skolpeng.

Det går inte heller längre att hitta Mälarstrandskolan på kommunens hemsida, den är borttagen. Trots det är skolan fullbelagd, 50 elever, exakt så många man max får ha enligt avtalet med barn och familjenämnden.

Talet från Teddy Söderberg om att vilja kunna ”erbjuda stöd på fler ställen, mer utspritt” är förvisso lovvärt och jag skulle önska att det vore så enkelt. Min egen erfarenhet som förälder är att efter år av samtal med klassföreståndare, elevvårdsteam, kuratorer och skolpsykologer, samt drösvis med åtgärdsplaner är att det inte är så enkelt.

Nästan alla de unga människor som går på Mälarstrandskolan kommer dit med en liknande erfarenhet i bagaget och då fungerar det inte med åtgärder på ”den egna” skolan. Man måste bort från sin destruktiva upplevelse och få chansen att starta om som ett blankt papper.

Det är vad Mälarstrandskolan handlar om. Möjligheten att få starta om, möjligheten att få lyckas, möjligheten att få bli någonting.

Så min uppmaning till dig Teddy Söderberg och dig Vasiliki Tsouplaki är att genast ompröva beslutet om att lägga ner Mälarstrandsskolan och att låta den bli en fullvärdig skola igen. Den behövs, för eleverna, för kommunen och för människovärdet.

Facebookgruppen heter ”Bevara Mälarstrand-skolan”.

Åke Paulsson, Västerås.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons