Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Västeråsalliansen: Dags att bygga truckstopp NU

Annons
Saknar viloplats. De chaufförer som kör långtradare behöver ha någonstans att parkera när de ska vila. foto: scanpix

Det är dags att våga fatta beslut om nytt truckstopp! Under flera år har det diskuterats var långtradare ska parkera i Västerås. Det gäller långtradare som ska leverera eller hämta gods i Västerås, och vars förare ska ha nattvila eller kortare pauser.

Vi vet att det är ett problem på Hacksta i Västerås med långtradare som står parkerade på båda sidor om gatan och gör det svårt att passera. Visst, det går att bötfälla och så sker, men problemet kvarstår.

Någonstans måste de ta vägen och att parkera i bostadsområden som flera gör i dag är inte en bra lösning. Parkeringsproblemen förekommer inte enbart i Hacksta utan även i Skultuna, Stenby och på andra områden runt om i Västerås.

En snabb och effektiv lösning vore att bygga ett truckstopp, en asfalterad yta med oljeavskiljare med mera för att få en tydlig plats att hänvisa långtradare till. Anslutande byggnader som restaurang, eventuella övervakade parkerings-platser och andra faciliteter blir då en fråga för intressenter på marknaden. De kan bygga servicebyggnader och köpa mark från staden för detta ändamål.

Genom försäljning av mark kan staden finansiera de nödvändiga investeringarna som krävs för att Västerås ska bli ett logistikcentrum värt namnet.

Ett logistikcentrum som underlättar för kommunikationer via båt till Västerås hamn, via tåg till kombiterminal och station, via flyg till Västerås flygplats och via vägnätet.

För det sistnämnda måste parkeringsytor för godstransporter med långtradare kunna erbjudas!

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons