Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Västeråsare: Fler svar om flygplatsen, tack!

Den 8 april och även den 29 april framför Per Vannesjö (m) med flera sina högtflygande planer för Västerås flygplats. Jag vill framföra följande kommentarer.

Annons

1. Marktransporterna till flygplatsen blir mindre från Västerås, skriver de. Det som menas med detta måste vara en jämförelse mellan Västerås och Arlanda. Enligt vad jag känner till kommer 90 procent av de resande i dagsläget från Stockholmsområdet för att utnyttja det subventionerade lågprisflyget från Västerås. Blir inte marktransporterna mindre för dessa resenärer om de utnyttjar sina egna flygplatser?

2. På en tioårsperiod har Västerås gjort en förlust på 150 miljoner kronor. 2003 köpte Västerås Strategiska fastigheter, det vill säga Västerås skattebetalare, landningsbanan och någon byggnad på flygplatsen för 112 miljoner. Hur kan man köpa något som man redan äger? Och vart tog dessa pengar vägen? Ska inte förlusten vara 262 miljoner?

3. För några år sedan utfördes en analys av Västerås flygplats av konsultföretaget Inregia. Analysen var en beställning av Västerås stad. Man måste förutsätta att Inregia besatte kunnande i frågan för att få uppdraget. Analysen var extern och oberoende. Varför beställde Västerås stad denna analys om man inte tänkt ta fasta på svaret?

Kan Vannesjö vänligen kortfattat sammanfatta av Inregias analys? Alltså inte sin egen, eftersom många västeråsare inte har vetskap i frågan.

Carl-Axel Olsson

Västerås

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons