Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Västmanlands Lokaltrafik: Mötesspåret i Ramnäs/Brattheden måste byggas och det så fort som möjligt

Vi har i uppdraget som styrelseledamöter i Västmanlands Lokaltrafik AB och som västeråsare tagit initiativet att vända oss till regeringen och infrastrukturminister Hillevi Engström (M) och i en särskild skrivelse lyft fram vad vi ser som problem med infrastrukturinvesteringar och det regelverk som styr.

Annons

En väl fungerande kollektivtrafik och infrastruktur är nödvändig för att underlätta såväl arbets- och studiependling som näringslivets behov av kompetensförsörjning och transport av varor, både in och ut från Västerås och regionen.

Den nu pågående kapacitetsutredning inom tågtrafiken, som Trafikverkets vice generaldirektör Lena Erixon ansvarar för, visar tydligt problematiken med eftersatt underhåll och totalt sett för lite statliga medel avsatta till järnvägssektorn under lång tid. Kapaciteten inom järnvägssystemet har slagiti taket.

Tyvärr finns en begränsning i Lena Erixons uppdrag att bara redovisa projekt som redan ligger i antagna planer. Det innebär att andra projekt som är väl förbe-redda och genomarbetade på många håll i Sverige, inte minst i Västmanlands län, riskerar att hamna utanför de lämpliga projekt som är möjliga att på kort tid starta.

Från Västmanlands sida vill vi lyfta fram ett ange-läget projekt som väl uppfyller vad infrastrukturministern i sina uttalanden redovisat som syfte med regeringens initiativ i frågan. Som vi uppfattar regeringens inställning så är det angeläget med projekt som snabbt kan komma igång, till en rimlig kostnad och som leder till effektivare utnyttjande av befintlig spårkapacitet, nämligen mötesplats Ramnäs/Brattheden. Om tågen skulle kunna mötas i Ramnäs/Brattheden, kombinerat med mindre hastighetsjusteringar möjliggörs halvtimmestrafik i högtrafiktid, i stället för den timmestrafik som finns i dag.

Järnvägssträckan mellan Västerås och Fagersta är viktig för arbets- och studiependling, liksom för godstrafik. Sträckan har stor betydelse för att säkra personalförsörjningen till företagen i Västerås och är också betydelsefull för Mälar-dalens högskola

Samtidigt förbereds stora investeringar i gruvnäringen i norra Mellansverige. Investeringar som kan ge arbetstillfällen i Västerås och ökad beläggning i Västerås hamn. Men det förutsätter ett optimalt fungerande järnvägsnät.

Mötesspåret i Ramnäs/Brattheden måste byggas och det så fort som möjligt. Att inte bygga skulle för-stärka bilden av hur orimlig nuvarande planerings-modell för investeringar infrastruktur är. Det kan inte vara rätt att låsa en plan från 2009-2021 och hänvisa alla objekt som dyker upp under tiden till nästa planeringsomgång, det vill säga till efter 2021.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons