Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi behöver satsa både taktiskt och strategiskt

Annons
Kikar mot framtida jobb. Alla artiklar på VLT Debatt i dag handlar om var de nya jobben skall komma samt hur jobb och arbetssökande ska hitta varandra.

Årets riksdagsval kommer med stor sannolikhet att, liksom det förra, handla mycket om hur fler arbetstillfällen kan skapas. Tyvärr anknyter debatten alltför sällan till strategiska och långsiktiga metoder för att komma tillrätta med arbetslösheten. En sådan diskussion behövs, och i denna bör bemanningsföretagens erfarenheter tas tillvara.

Bemanningsföretag är osedvanligt väl lämpade att skapa jobb. Något som visas med all önskvärd tydlighet i Tyskland där sysselsättningen bland bemanningsföretagen ökade med fem procent bara mellan januari och februari i år. Men det märks även i Sverige, under första kvartalet i år ökade omsättningen med två procent. Bemanningsföretagen fungerar som ett smörjmedel på arbetsmarknaden när konjunkturen är osäker, men också i tider av gryende optimism.

Med en arbetslöshet på nästan 12 procent i Västmanland krävs även strategiska åtgärder för att komma till rätta med problemen. Vi har genom våra omfattande studier av arbetsmarknaden både i Sverige och globalt identifierat två avgörande faktorer att komma tillrätta med: talangtorka och långtidsarbetslösheten.

Vi upplever för närvarande en global kompetensbrist. Trots den nuvarande konjunkturen, med en omfattande arbetslöshet, är andelen företag som har svårt att hitta rätt kompetens nästan 20 procent. Därtill har Sverige och Västmanland en stor utmaning i den omfattande långtidsarbetslösheten.

För att skapa en mer vital arbetsmarknad måste vi satsa båda taktiskt och strategiskt. Snabbverkande åtgärder måste kombineras med långsiktiga satsningar för att Sverige ska ha en god arbetsmarknad och en stark ekonomi.

Därför måste vi inleda ett arbete för att komma tillrätta med både långtidsarbetslöshet och talangtorkan. Ju längre vi väntar desto svårare kommer det att bli. Vår slutsats är att det läggs för lite resurser på att matcha rätt personer med rätt jobb och på att utbilda och fortbilda inom yrken och områden som arbetsgivarna efterfrågar.

Ett sätt att bekämpa båda dessa fenomen är att ta tillvara den enorma resurs som finns bland invandrare, som alltför sällan kommer till sin rätt på den svenska arbetsmarknaden. Många nya svenskar har utbildningar som inte tas tillvara, vilket resulterar i en onödig talangtorka, där personer med den kompetens som efterfrågas befinner sig i långtidsarbetslöshet eftersom utbildning och duglighet hos dessa inte har kunnat värderas.

Från Manpowers sida har vi arbetat i flera långsiktiga projekt av denna karaktär både i Sverige och utomlands. Ett konkret exempel på framgångsrik matchning finns i Södertälje, där kommunen tog ett krafttag för att komma tillrätta med problem som rör såväl matchning som bristande integration och långtidsarbetslöshet. Genom jobbcoachning, yrkesvägledning, studievägledning och inte minst insatser för nyföretagande i det samägda bolaget Manpower Telge Jobbstart har ett hundratal långtidsarbetslösa personer kommit in på arbetsmarknaden. Målet är att ytterligare 300 personer ska matchas till ett jobb.

Ett annat lysande exempel är Working Links, som pågått i Storbritannien och under tio års tid, där 130 000 personer hittat sin plats på arbetsmarknaden med hjälp av professionell matchning. Här är exempel som vi i Sverige kan lära av. För visst är fler jobb viktiga. Men ska vi skapa långsiktiga jobb – och en stark svensk ekonomi och arbetsmarknad – så krävs nya grepp.

Talangtorka i en så svag konjunktur som vi nu befinner oss i innebär en radikal förändring av den globala arbetsmarknaden. Tillsammans med en omfattande långtidsarbetslöshet skapar detta en allvarlig utmaning för Sverige. Här krävs beprövade koncept i kombination med nya metoder för att bryta utvecklingen. Om problemen inte adresseras så hjälper inte tillfälliga insatser och jippon. Då kommer svensk arbetsmarknad och ekonomi att gå kräftgång. Oavsett andra välvilliga insatser från stat, kommuner eller olika företag.

Peter Lundahl

vd, Manpower Sverige

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons