Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vid kyrkovalen flyr kyrkans medlemmar

Annons
Tappar mark. Svenska kyrkan förlorar medlemmar, hur ska trenden vändas? Foto: VLT:s arkiv

Medlemsbortfallet för Svenska kyrkan fort- sätter. Under år 2013 sjönk andelen medlemmar till 65,9 procent av landets befolkning. Omkring 74000 medlemmar bestämde sig då för att lämna kyrkan.

Det är den näst högsta siffran under fjorton år. Naturligtvis ingen uppmuntrande information för vår Svenska kyrkas verksamhet.

Västerås stift, landskapen Västmanland och Dalarna, redovisar 70,8 procent medlemmar av stiftets befolkning. En minskning från år 2012 med 1,7 procent.

Vilken förening som helst skulle känna stor oro om många medlemmar flyr verksamheten år efter år och inga tecken visar på en avtrappning i medlems-tappet.

Största flykten från kyrkan sker de år då kyrkoval äger rum och 2013 hade vi ett sådant. Varför just vid kyrkoval kan man fråga sig.

Det verkar som om det är när röstkortet inför valet hamnar i brevlådan som många börjar fundera på vad medlemskapet betyder. De som då inte upplever kyrkan som relevant fattar sitt beslut om utträde istället för att kyrkovalsrösta.

Nu kan vi inte skylla på kyrkovalet att medlemmar flyr vår kyrka och valet kan inte slopas bara för att medlemmar skall vara kyrkan trogna.

Svenska kyrkan måste bli mer aktivt informativ. Engagemang behövs för hur dess organisation och verksamhet allra bäst kan förmedlas ut till medlemmarna.

Det är inte säkert att långa tidningsartiklar och svårläst annons med predikoturer med lång framförhållning är så givande. Medlem i kyrkan vill liksom medlem i annat samfund och förening få känna sig uppskattad och delaktig i verksamheten, få bli uppmärksammad .

Lättare sagt än gjort givetvis. Församlingsblad fanns förr, kom inte så ofta men kunde läsas av alla hushåll i en församling.

Kyrkan hälsade på i alla hem. Denna information kan återuppstå och utvecklas.

För dyrt sägs det. Men vad kostar kontakter med församlingar i andra länder där inriktning på hjälp-eller missionsarbete inte är huvudskälet för ett besök?

Om dessa utbyten har något att tillföra församlingsarbetet i vår kyrka berättas inte mycket om för kyrkfolket.

Svenska kyrkan måste marknadsföra sig utanför kyrkobyggnaderna. Goda initiativ finns som exempelvis vid Trettonhelgen.

Nu i mars månad samlades i Västerås 1300 ungdomar från hela stiftet under parollen ”Allt för att utrota hungern”. Aktiviteten ingick i Svenska kyrkans fastekampanj. Då syns kyrkan på gator och torg!

Vi är inne i den fjärde månaden med den nya kyrkliga organisationen i Västerås pastorat. Det är en stor förändring, som kräver fyllig information till alla berörda invånare.

Visserligen har korta informationer visats i dagspressen, men det krävs mer.

Som service till stadens innevånare och till dem som flyttar hit borde en broschyr finnas i vilken den nya pastoratsorganisationen visas och hur den arbetar, som via de nya församlingsråden, vilkas ledamöter skall presenteras på respektive församlings hemsida. Tyvärr, här finns brister. En församling redovisar nämligen namnen på det gamla kyrkorådet!

Hans G Erikson Västerås

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons