Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Äldreomsorgen i Västerås – mycket prat, lite verkstad ...

Artikel 44 av 52
Bristerna inom Västerås äldreomsorg
Visa alla artiklar

Annons

Som läsare av artiklar och insändare i VLT kan man inte undgå att förvånas över hur de ansvariga för äldrevården dels skyller ifrån sig på resursbrist och dels är helt ovetande om hur många upplever att äldrevården inte fungerar som den ska på flera håll. Jag kan tänka mig att i stort fungerar äldrevården nöjsamt, men man kan inte bara sopa kritiken under mattan.

Ledningen på socialnämnden och ledningen på äldreboendena har tydligen inte mycket kontakt med varandra. Andan bland personal och kunder är helt avhängig av hur ledningen fungerar. Tysthetskulturer får inte förekomma säger Anders Teljebäck exempelvis. Tydligen förekommer de iallafall på vissa boenden där inte ledningen och personalen har förtroende för varandra. Även Anders Teljebäck måste förstå att det är helt avhängligt av att ledningen på dessa äldreboenden inte fungerar som den borde. Vad är det man prioriterar? Ja, inte är det personalens trivsel och inte är det kundernas trivsel.

Nu pratar Anders Teljebäck om ett förbättringsarbete i "alla våra verksamheter". Det är märkligt att han inte varit medveten om hur det förhåller sig förrän nu. Hur många kunder och anställda i personalen har inte haft det besvärligt under många år? Är det först nu dags att försöka göra något åt situationen! Hur sköter våra politiker egentligen sina åtaganden och vilket engagemang har de?

Det är verkligen mycket prat och lite verkstad. Både äldrenämnden och Västerås vård och omsorg säger sig ta allt som kommer fram på största allvar. Detta är en fras som används av politiker alltför mycket. Det gäller att handla nu och inte någon gång senare. Tänk på att det är val i höst!

Den anda som tydligen råder på många äldreboenden och som ledningen är ansvarig för bör på något sätt upphöra och ett mer mänskligt synsätt bör införas. Bland annat bör personalen känna sig säkra i sin roll och inte behöva riskera obehag om de kommer med kritik. Kundernas trivsel bör prioriteras. Sätt dessa chefer på kurser i medmänsklighet och personalhantering. Kanske några chefer på äldreboenden också ska bytas ut på grund av obildbarhet i de aktuella frågorna.

Oroad västeråsare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Alla artiklar i
Bristerna inom Västerås äldreomsorg
Annons