Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

All el är inte grön

Annons

Insändarskribenten poängterar skillnaden mellan lokala och globala utsläpp. Bilden är tagen vid det stora kolkraftverket i koldistriktet Datong norr om Peking.

REPLIK. Svar på Ulf Lindes inlägg 1 augusti om elbilar. Att säga att elbilen är den enda bil som kan köras på 100 procent förnybart drivmedel är direkt felaktigt. Även vätgasdrivna bilar har 100 procent förnybart drivmedel om vätgasen produceras via hydrolys av vanligt vatten baserad på förnybart producerad el och biogasdrivna fordon har 100 procent förnybart drivmedel om gasen produceras genom rötning av växtbaserad råvara.

Vätgas och biogas har dessutom fördelen att det kan tankas på nolltid samt att energiinnehållet per liter och kilo är ofantligt mycket högre än vad batterier någonsin kan få. Dessutom minskar inte kapaciteten med tiden vilket den gör för alla batterier, titta på mobiltelefoner och annan elektronik.

Hur miljövänlig elbilen är helt beroende av hur den el den laddas med är producerad. Om man tittar på hur elen i Sverige producerades 2 augusti kl. 12 så gäller följande: vattenkraft 56 procent, kärnkraft 32 procent, vind 7,4 procent värmekraft 2,1 procent resterande 2,5 procent innefattar bland annat solel. Alltså är cirka 65 procent förnybart producerat och cirka 97 procent fossilfritt.

Att då säga att en elbil som laddas med denna mix är 100 procent förnybar är att tumma väl mycket på sanningen. 13 juni gällde för övrigt följande för elproduktionen: vattenkraft 35 procent, kärnkraft 40 procent, vind 18 procent värmekraft 3 procent resterande 4 procent innefattar bland annat solel. Alltså var då bara cirka 55 procent förnybart producerat.

Går man sedan ut i Europa där mesta elen produceras i kolkraftverk så är andelen förnybart producerad el bara cirka 10 á 20 procent. På grund av den dåliga verkningsgraden i kolkraftverken blir faktiskt utsläppen av CO2 större från en elbil laddad med sådan el jämfört med en bensin- eller dieseldriven bil.

Ulf Linde har dock rätt i en sak, en elbil har noll lokala utsläpp. Men globalt sett kan utsläppen överstiga de från en bensin- eller dieseldriven bil. Men vätgasbilar släpper endast ut vanligt vatten vid användning och har därför också noll lokala utsläpp.Sedan är det ju så att många luras att köpa grön el av oseriösa aktörer på elmarknaden. Sanningen är att all el blandas i det nationella elnätet. Detta betyder att alla oavsett vad man betalat för får samma mix av normal och grön el i vägguttagen oavsett om man betalat för grön el eller inte.

Torbjörn Einarsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons