Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Arbetsförmedlingen måste ställa högre krav på sina "coacher"

Annons

Som arbetssökande blir man ofta skickad på något som kallas Stöd och Matchning. Man ska coachas till att få bättre utsikter till ett jobb, och helst hitta en anställning under den här tiden. Arbetsförmedlingen hyr in företag, så kallade "leverantörer" till detta.

Nu undrar jag vad man ställer för krav på dessa leverantörer? Följer man upp att leverantörerna lever upp till vad de lovar? Det borde man göra med tanke på att det är våra skattepengar som går till detta.

"Stöd och matchning, en tjänst som är till för dig och som anpassas efter dina behov för att du ska bli matchad till ett jobb eller utbildning. Tillsammans med din personliga handledare får du handledning och de verktyg som just du behöver för att du ska lyckas med ditt jobbsökande. Tillsammans skapar du och din handledare de rätta förutsättningarna för dig."

Sedan utlovas en rad olika saker som till exempel stort kontaktnät med arbetsgivare, praktik, intervjuträning etc.

Vissa leverantörer tillhandahåller säkert detta, men långt ifrån alla. Det finns de som tillbringat tre månader med att bara sitta framför en laptop och söka på nätet bland jobbannonser. 8-20 timmar i veckan. Detta kan jag göra hemma. Utan övervakare eller coach.

Tror man på allvar att detta ska leda till att jag få jobb?

AF bör ha bättre koll på sina leverantörer av tjänster!

Arbetslös men inte menlös

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons