Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bara med Sovjet-tänkande är flyget en bra affär

Skulle kommunen subventionera ett vanligt företag som går med förlust för att trygga skatteintäkterna från de anställda? Nej knappast.

Annons
Londonflyg. Debatten om flygplatsen går vidare. Foto: Jonas Bilberg/foto

Flygplatsen är en vinstaffär, tycker sig flygkaptenen/flygläraren Anders Jacobsen (12/4) kunna utläsa ur nuvarande siffror kring omsättning, resultat och skattekraft.

Han gör därvid precis samma halsbrytande antagande som en av kommunen anlitad konsult gjorde för några år sedan i sin ambition att tillfredsställa uppdragsgivaren.

Han utgår nämligen från att dessa människor, som är direkt eller indirekt anställda och får hela eller delar av sin utkomst från flygplatsverksamheten, skulle slängas ut i en evig arbetslöshet och aldrig mer kunna bidra med en enda skattekrona. Nämnda konsult försökte verka litet mer sofistikerad och talade inte enbart om förlorade skatteintäkter utan hänvisade till flygplatsens bidrag till ett slags bruttoregionalprodukt (BRP) – ett bidrag som antogs helt gå upp i rök, om flygplatsen lades ned. Så kan man ju inte resonera.

Antag att vi hade ett privat företag som omsatte 160 miljoner och gick med en årlig förlust om 25 miljoner. Antag vidare att företaget av uppenbara skäl ville lägga ned verksamheten.

Skulle då kommunen komma och be företaget att inte lägga ned och samtidigt erbjuda 25 miljoner i årliga skattefinansierade förlusttäckningsbidrag med motiveringen att man vill behålla skatteintäkterna från verksamhetens anställda? Var skulle detta kunna äga rum? Ja, kanske i något planekonomiskt styrt samhälle i det forna Sovjetunionen.

Samtidigt en eloge till Folkpartiet som haft modet att lägga gammal prestige och infrastrukturnostalgi åt sidan och se verkligheten som den faktiskt är.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons