Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Barnkliniken: Våra chefer sköter sig utmärkt

Annons

Svar på insändaren "Lång väntan på akuten - utan mat" (20 maj). Som chef för barn- och ungdomskliniken där barnakuten ingår så kan jag bara beklaga att er dotter upplevde vistelsen på barnakuten så negativ. Jag vill samtidigt passa på att försöka beskriva hur vår verksamhet ser ut och fungerar.

Barnakuten tar varje år emot cirka 10 000 barn under dygnets alla timmar och är främst ämnad att ta hand om barn som behöver specialistvård inom barnmedicin (till exempel svåra infektioner, cancer, epilepsi, astma, hjärtsjukdomar med mera).

När man kommer till barnakuten, antingen på remiss eller hänvisad av 1177, bedöms man av en erfaren sköterska som kollar vissa så kallade vitalparametrar; till exempel puls, andning och temperatur. Därefter prioriteras man hur snabbt barnet bör läkarbedömas.

I detta fall var det troligen så att ansvarig sjuksköterska bedömde att barnet hade en magsjuka och ordinerade vätskeersättning (helt korrekt). Efter ett antal timmar när man försökt med vätskeersättning så gjordes en läkarbedömning och man bedömde då att barnet skulle läggas in för fortsatt vätskebehandling. Man blir då isolerad på rummet för att inte riskera smittspridning på avdelningen och normalt förser vi inte föräldrarna med mat. Detta ligger på föräldrarna själva. Självklart försöker vi underlätta och ge föräldrarna några smörgåsar och kaffe/the men ibland hinner vi inte med och tydligen blev det så vid detta tillfälle, vilket är beklagligt.

Ofta upplevs tiden från ankomst till barnakuten till läkarbedömningen som lång av föräldrar (och barn). Ibland är det befogat med en observationstid/behandlingstid men det kan också bero på att läkaren är upptagen med andra sjukare patienter på akuten, avdelningarna eller på förlossningen där vår uppgift är att ta hand om sjuka nyfödda barn vilka alltid har prio 1! Så därför uppstår ibland oönskade väntetider.

Under jourtid finns en barnläkare på sjukhuset och en överläkare i beredskap i hemmet för att bistå vid svåra fall eller extrem belastning.

Vår intention är naturligtvis att alla patienter skall få en så snabb medicinsk bedömning som möjligt, men i många fall kan det tyvärr dröja på grund av hög belastning, svårt sjuka patienter på avdelning eller larm på förlossningen. Med anledning av detta så har vi numera en varuautomat på barnakuten där man kan köpa lite snacks eller dryck.

Vad beträffar insändarens fråga hur ansvariga chefer sköter sitt jobb så kan inte jag bedöma mig själv, men ansvariga enhetschefer och sektionsledare på barnakuten/avdelning 64 sköter definitivt sitt jobb på ett utomordentligt sätt och de har mitt allra största förtroende.Vi har dessutom en fantastiskt duktig personal som jobbar hårt och för att patienter och föräldrar skall få ett förstklassigt omhändertagande och bemötande.

Författaren eller ännu hellre föräldrarna till patienten får gärna höra av sig till undertecknad för att diskutera hur vi kan förbättra vården och undvika att liknande saker inträffar i framtiden.

Peter Jotorp, verksamhetschef, Barn- och ungdomskliniken

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons