Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Batteriteknikens utveckling fixas inte på en kaffekvart

Annons

REPLIK. En elmotor är totalt överlägsen i verkningsgrad – med en faktor 3 – en bensin eller dieselmotor i förhållande till sitt ”bränsle”, elektricitet respektive bensin eller dieselolja. Så skulle man kunna åka bil på dagens högt beskattade elenergi skulle milkostnaden i alla fall bara landa på 3-4 kronor milen mot dagens runt 13 kronor (också till stor del skatt).

Skulle man därför lyckas få fram ett batteri med typ samma ”energitäthet” som bensin eller dieselolja till en rimlig kostnad hade saken varit klar. Men det är batterifrågan som är den stora stötestenen – än så länge. Och att sedan eventuellt behöva byta ”bränsletanken” (batteriet) typ vartannat år till en kostnad som kanske speglar hela bilens återstående värde är väl ingen höjdare. Jag har stor respekt för batteriteknikens utvecklingspotential, men vägen dit är sannolikt väldigt lång – det fixar man inte på en ”kaffekvart”.

Sedan är jag väl av den uppfattningen att även om man lyckas begränsa koldioxidutsläppen, kommer detta inte hindra jordens uppvärmning – om solen bestämmer sig för det. (Inga miljöskatter i världen kan styra hur mycket solen skall lysa på oss). Men utan att gå in på detaljer kan vi trots det inte fortsätta att öka CO2-halten i luften – med de effekter detta för med sig.

Så att med alla rimliga medel att begränsa och minimera förbränning av fossila bränslen bör stå högt på agendan – och där kan eldrift av våra fordon vara ett steg i rätt riktning – i varje fall på dagliga körsträckor upp till cirka 5 mil.

boggy

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons