Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bensinmotorerna har utvecklats

Annons

REPLIK. Svar till Daniel, ”Diesel - det mest miljövänliga”. Att en dieselbil förbrukar 40 procent mindre drivmedel än motsvarande bensinbil gällde kanske förr, men utvecklingen av bensinmotorer har gjort att skillnaden idag är mindre. Och skillnaden i koldioxidutsläpp är faktiskt minimal idag. Dieselmotorn har dessutom partikelutsläpp och utsläpp av kväveoxider som är högre än motsvarande bensinmotor.

En jämförelse mellan en VW Golf 1,4 TSI 125 (bensin) och en VW Golf 1,6 TDI 115 (diesel) som är jämförliga vad gäller storlek och motorstyrka ger följande siffror. Bränsleförbrukning blandad körning TSI 5,1 l/10 km mot TDI 3,9 l/10 km alltså cirka 20 procent lägre.

Koldioxid TSI 119 g/km mot TDI 102 g/km, 15 procent lägre. Kväveoxid som är det som orsakar mest problem i storstäder TSI 31 mg/km mot TDI 54 mg/km, 75 procent högre. Partikelutsläppet från TDI 0,2 mg/km mot nästan noll för TSI.

Det enda som dieselbilen har lägre är koloxid, TSI 300 mg/km mot TDI 116 mg/km, men koloxid räknas mig veterligen inte som en växthusgas. VW Golf har, vad jag vet, inte varit inblandad i dieselskandalen så siffrorna för TDI är förmodligen korrekta.

Slutsatsen blir att dieselbilen idag är mer miljöovänlig än bensinbilen om hänsyn tas till alla parametrar. Och för övrigt är ingen bil som drivs med fossilt bränsle miljövänlig, endast mer eller mindre miljöovänlig.

Torbjörn

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons