Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bygg om för cyklister vid Skallbergsmotet

Annons

Ta bort en av cykelbanorna vid Skallbergsmotet och låt den andra bli en cykelöverfart där cyklister har företräde framför bilister, föreslår Sven-Gunnar Wallin, tidigare VLT:s trafiksäkerhetsexpert

Det är bra att Trafikverket vill göra något åt Skallbergsmotet. Jag skulle helst se att man gjorde några mer radikala förändringar. Ett samarbete mellan Trafikverket och Västerås stad vore en bra lösning.

Varför kan man inte ta bort en av cykelbanorna, förslagsvis den östra? Cyklisterna från Hökåsen och Nordanby skulle kunna hänvisas med riktiga cykelbanor till gång- och cykelbron över E18 vid Krutkällarbacken och med start vid viadukten under Bergslagsvägen. Den förväntade ökningen av cyklister från Nordanby äng kan hänvisas till bron över E18 vid Tunbyvägen.

På den kvarvarande cykelövergången skulle man kunna göra en modern cykelöverfart med huvudled där cyklisterna kunde få företräde i förhållande till bilisterna på uppfarten från E18 och från Vallbyhållet.

Det var roligt att läsa Göran Svenssons tillrättavisning av politikerna i lördagens VLT när det gäller väjningsplikten med mera och att Göran fortfarande hänger med på ett aktivt sätt. Han var en klippa när han var i tjänst tidigare. Tyvärr vill ju inte tjänstemännen och politikerna i Västerås ha någon hjälp från allmänheten när det gäller trafikfrågor eftersom man tror sig ha bra lösningar på alla trafikproblem.

Sven-Gunnar Wallin

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons