Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Cyklister förlorare när rödljus byts mot rondeller

Annons

Enligt VLT-artikel 21 november kan tre signalreglerade korsningar kommer att byggas om till cirkulationsplatser, det vill säga signalerna rivs.

Enligt trafikforskarna Silvano och Linder på VTI har antalet cirkulationsplatser ökat under de senaste decennierna i Sverige. Forskning visar att olycksrisken och skadornas svårighetsgrad minskar för motorfordon i omvandlade cirkulationsplatser.

Få studier har dock publicerats som studerar effekten för cyklister.

Personer med synnedsättning upplever det som ett problem att korsa körbanan intill cirkulationsplatser då den diffusa ljudbilden gör det svårt att höra från vilket håll bilar kommer och om de stannar för att släppa över gående. Ju längre bort från cirkulationsplatsen som den synskadade korsar vägen desto lättare är det för den syskadade att bedöma annalkande fordon. Nackdelar med att flytta bort övergångsstället från cirkulationsplatsen är att bilarnas hastighet är högre samt att gångvägen blir längre.

Har beslutet varit föremål för någon debatt bland stadens cyklister och fotgängare? Har Cykelfämjandet, Synskadades förening, pensionärsorganisationer tillfrågats?

De som vinner på trafiksignaldöden är bilisterna: Bättre flyt, inga stopp för rödljus.

Bilsamhällets seger, påhejat av moderater och liberaler.

Påkörd cyklist utan bil

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons