Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Cyklister ska släppa fram bilarna

Annons

Gående har företräde, men inte den som cyklar på en cykelpassage, påpekar skribenten.

Kommentar till Bengt-Åke Nilsson, "Cyklisterna har också rättigheter". För övergångsställe gäller att bilister skall lämna gående företräde. För att en cyklist skall räknas som gående gäller att hen ska stiga av cykeln och leda den hela vägen över övergångsstället.

Cykelbana är aldrig en del av en rondell. För cykelpassage (som tidigare hette cykelöverfart), vilket mig veterligen är det enda som finns i Västerås, och som ska märkas ut med vägmarkering M16, gäller följande. Cyklister har väjningsplikt mot bilister. Bilister ska anpassa farten så att ingen fara uppstår för de som befinner sig ute på cykelpassagen.

Detta innebär att cyklister som är på väg ut på en cykelpassage ska lämna företräde åt bilister. Cyklisten bör stanna, sätta ned foten i marken och vänta till bilisten passerat. Ett undantag finns, korsar bilisten en cykelpassage i samband med sväng eller utfart ur en rondell ska hen släppa fram alla på cykelpassagen, även cyklister och mopedister.

Krasst innebär detta vid Emausmotet att cyklister ska ge företräde till bilister som kommer upp från E18 medan bilister som svänger ned mot E18 ska ge cyklister företräde. Detta innebär också att om det är kö på uppfarten så måste cyklisten vänta tills det är tomt på uppfarten innan hen cyklar över.

För cykelöverfart, vilket jag inte tror finns i Västerås, gäller att bilister har väjningsplikt mot cyklister ute på eller som just ska färdas ut på cykelöverfarten. Cykelöverfart ska märkas ut med B8, M14 och M16.

Torbjörn Einarsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons