Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dåligt, Tågkompaniet

Tågkompaniet uppvisar en häpnadsväckande arrogans mot kunderna.

Annons
Pendeltåg. Många resenärer har drabbats av Tågkompaniets bristande information, skriver pendlarföreningen i Mälardalen. Foto: Daniel Gustafsson/arkiv

En insändare i VLT den 23 maj beskriver hur en tågresenär har löst biljett i en så kallad TIM-automat på Stockholm C och hoppar på tåget. Detta tåg visar sig vara trafikerat av Svenska Tågkompaniet varpå han får lösa ny biljett. Tågkompaniets vd Mats Gustafsson ger i en replik i VLT helt irrelevanta svar och jämförelser av typ ”man måste hålla reda på vilket bolag som kör tåget” och gör jämförelsen att ”en bonuscheck från Ica inte kan lösas in hos Coop” eller ”jag köper biljett hos det flygbolag jag väljer för min resa”.

Detta är faktiskt inte alls samma sak som att lösa tågbiljett i en automat strax före tågets avgång. Folk kan skilja på vilken affär man går till och en flygresa planeras och köps på ett helt annat sätt än en enkel tågresa mellan Västerås och Stockholm.

Tågkompaniet har sedan december 2013 trafikerat Västerås-Stockholm-Västerås under helgerna och ämnar antagligen utöka trafiken ytterligare om chans ges. Det är i grunden inget fel i det – konkurrens kan vara bra om saken sköts på rätt sätt. Vad vi reagerar mot är den arroganta och oförstående hållning och framtoning som Tågkompaniets vd väljer att ta i repliken. Vi reagerar också på den nästan obefintliga informationen till resenärerna.

Föreningen TIM-pendlare verkar för pendlare med tåg över länsgränser i Mälardalen. Våra drygt 800 medlemmar reser med förköpta TIM-biljetter, ofta 30-dagars kort, men ibland även med vanliga enkelbiljetter.

Även många av våra medlemmar har drabbats av biljettschabblet och tvingats lösa ny biljett. Då är att märka att våra medlemmar är vana tågresenärer. Hur är det då för de mindre vana?

Tågkompaniet har sedan företaget startade trafiken Västerås-Stockholm konsekvent underlåtit att ge information om att de vanliga TIM-biljetterna inte gäller på deras tåg.

Vi har inte sett någon information från Tågkompaniets sida på stationerna och det finns ingen information på www.resrobot.se. Inte ens om vi går in på Tågkompaniets egen hemsida hittar vi någon lättillgänglig information i frågan. Den enda information vi kunnat hitta är de anslag som satts upp vid vissa TIM-automater av konkurrenten SJ, om att SJ/TIM-biljetter inte gäller hos Tågkompaniet. Det borde vara Tågkompaniets uppgift att själva informera om detta.

Föreningen TIM-pendlare har länge påpekat vikten av att biljettsystemen samordnas. Innan det har skett så är det ett minimikrav att tydlig information ges på alla tillgängliga kanaler.

Resenärerna ska inte behöva sitta emellan för att tågföretag struntar i att samordna verksamheten sinsemellan eller att ge relevant information. Om inte tågföretagen visar förmåga att tänka om och samarbeta, så bör de regionala kollektivtrafikmyndigheterna agera.

I ljuset av all kritik om dålig service och bemötande som förts mot SJ genom åren, så visar Tågkompaniet nu en häpnadsväckande oförståelse och arrogans mot kunderna.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons