Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dra upp huvudet ur sanden – kräv att få den omsorg vi betalar för

Artikel 24 av 52
Bristerna inom Västerås äldreomsorg
Visa alla artiklar

Annons

Med anledning av senaste tidens insändare och artikeln "Sjuksköterskor: Äldre behandlas som skit" från den 13/2 blir jag återigen ledsen, mycket ledsen. Förvånad blir jag inte! Tyvärr är mantrat från chefshåll: "Det som inte finns nerskrivet och rapporterat har inte hänt". Många papper med rapporter, avvikelser och klagomål har strimlats de senaste åren.

Ett stort problem är att personal inte längre hinner tänka tanken på att skriva ner, då de inte hinner utföra de insatser de ska göra och då de numera vet att det inte händer något med rapporten.

Det finns dock ett mycket enkelt sätt att lösa detta på. Givetvis behövs det mer personal, men om nu beställarna är intresserade av att veta vad som händer ute i verksamheten borde de göra fler icke annonserade besök (gärna på obekväm arbetstid). Och om de vågar ta itu med problemet borde de införa att rapporter, avvikelser och klagomålshanteringen går direkt till beställarna utan att passera assistenter, teamledare, avdelningschefer, enhetschefer och verksamhetschefer!

Valfriheten för de äldre tänker jag inte ens kommentera, för den existerar inte!

Om jag vill ha grön färg målad på en vägg, accepterar jag inte att den blir gul. Hur tänker ni på beställarenheten? Det ni beställer blir inte utfört och jag tror vi är många som undrar hur länge ni tänker stoppa huvudet i sanden?

Lilla jag

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Alla artiklar i
Bristerna inom Västerås äldreomsorg
Annons