Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dyrt med beställar- och utförarmodell

Annons

Beställar- och utförarmodellen har varit vanlig inom äldreomsorgen.

Sedan 1990-talet har den offentliga sektorn influerats av reformer som New Public Management och principer som beställar-utförarmodellen, främst för att sänka kostnader och uppnå effektivitet.

Beställar-utförarmodellen är en av de principer som främst fått fotfäste i Sveriges offentligt styrda verksamheter som exempelvisa hälso- och sjukvården. Beställaren för vår kommunala organisation har som uppgift är att formulera mål för verksamheten medan vår uppgift är att bedriva verksamheten enligt dessa mål.

Beställar-utförarmodellen bygger på avtalsstyrning, vilket i detta fall innebär styrning på avstånd genom en pappersprodukt där det mesta vi ska göra detaljstyrs. Beställaren har inte före beställningen haft några nära kontakter med vår operativa verksamhet, det är alltid tredje part eller fjärde part eller oklart vem, om ens någon, som tycks ha fått företräde in i själva beställningstexten. Det finns en avsevärd brist på kommunikation och dialog ser vi som står i verksamheterna år efter år.

Dagens system med beställare resulterar i ett kostnadsdrivande beställarverk, en mycket stor och dyr organisation. Skattebetalarna får betala mer än de behöver vill jag mena. Jag vet inte vilken modell som vore att föredra, men kanske kunde denna modell fungera bättre om beställare vore intresserade av de resultat utförarna ser istället för att bygga konstiga verksamhetskonstruktioner efter eget eller vems det nu kan varas huvud.

Sprattelgubben

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons