Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Eleverna har rätt till lärarnas tid

Svar på Niklas Törnérsinsändare ”Lars Kallsäby är ute och cyklar” (VLT 19/4).
Niklas Törnér tycker att jag är otydlig och har märkliga uppfattningar.

Annons

Låt mig då förtydliga, och jag gör det delvis utifrån att jag har arbetat som lärare, två år på gymnasiet och fem år på folkhögskola, och har tre barn som går i både kommunal skola och friskola.

Jag ska försöka vara tydligare också när det gäller den grundläggande frågan om lärarnas arbetstid.

Det viktiga är elevernas rätt till lärarnas tid.

Tanken är inte att lärarna ska jobba mer, utan frågan gäller vem som ska prioritera vad arbetstiden ska användas till.

Den så kallade förtroendetiden uppgår till över 20 procent av arbetstiden, och enligt lärarfacket får rektorn inte begära att läraren för bok eller redovisar hur den tiden använts.

Ett sådant synsätt tror jag är främmande i annan verksamhet.

En lärare har inte bara ansvar för sin klass och sina egna lektioner utan ska också, tillsammans med kolleger och skolans ledare, bidra till hela skolans utveckling.

För skolans utveckling är det en pusselbit att rektorn får vara med och prioritera när det gäller arbetstiden.

Jag som politiker ska inte bestämma när eller var en lärare ska rätta elevernas prov. Min uppgift är att möjliggöra för rektor att organisera arbetet i skolan på bästa sätt för alla.

För elevernas skull tror jag att det vore bra om lärarna kunde vara ännu mer tillgängliga på skolan och stå till elevernas tjänst både före, under och efter själva undervisningen.

Här har vi i den kommunala organisationen en hemläxa att göra så att lärare och rektorer kan ägna mer tid åt det pedagogiska arbetet.

Jag tror att det går utmärkt att genomföra delar av lärararbetet utanför skolan och på andra tider än kontorstid; det fungerar i många andra yrken.

Däremot har jag svårt att förstå synsättet att den som är arbetsledare, och ansvarar för både att eleverna får rätt utbildning och att personalen har en rimlig arbetsbelastning, inte kan förfoga över en dryg femtedel av arbetstiden.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons