Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ena mottagningen gav mig ett plåster – den andra opererade direkt

Annons

Jag söker upp vårdcentral ungefär vart tionde år. Häromdagen när jag var på VC Viksäng för hjälp med en utväxt/blodfylld kula på min hals så blev jag minst sagt uppgiven. Sköterskan bara tittade på den och meddelade att hon inte kunde göra något utan att en läkare måste bedöma den för att sedan skicka remiss till sjukhuset för operation. Summa av detta besök: 100 kronor i patientavgift, vilket resulterade i att jag gick därifrån med ett nytt plåster och en inbokad tid tre veckor senare!

Dessutom bedömningen att den kanske ramlar bort under tiden jag väntar på min läkartid!

När jag kom hem lite uppgiven så undersökte jag möjligheten till annan vårdväg. Hittade Plent. Åkte dit och fick en läkartid dagen efter. Var endast nödvändigt att fylla i blankett "egen vårdbegäran" så var deras dörr för vård öppen.

Vid det inbokade besöket fick jag träffa en läkare som direkt efter undersökningen med assistent opererade bort mitt problem eftersom bedömningen var att dessa utväxter ska man inte gå med, det kan få konsekvenser. Summa av detta besök: 300 kronor i patientavgift och hela mitt problem var löst.

Funderingen efter denna upplevelse: Ska det verkligen vara på detta vis? Jag vet helt säkert var jag upplevde att jag fick bäst service och mest valuta för min vårdavgift. Är inte vården till för oss "kunder" som kommer dit och borde inte huvudinriktningen vara att ta hand om sina kunder på bästa sätt?

Patric

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons